Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


Telegrafy maszynowe
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Titanic Ogólnie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Damian2104




Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 18:54, 22 Lut 2016    Temat postu: Telegrafy maszynowe

Jakiś czas temu zająłem się rozpracowywaniem telegrafów umieszczonych na Titanicu. Zastanawiałem się dlaczego na mostku jest ich aż 5 i 2 na rufie oraz który do czego służył. Poprzez liczne zdjęcia i angielskie artykuły dowiedziałem się tyle, że na mostku były 2 telegrafy główne (umieszczone po zewnętrznych stronach) oraz po jednym telegrafie awaryjnym, dokującym i manewrującym. Telegraf dokujący i telegraf manewrujący był połączony z dwoma telegrafami na rufie. Oczywiście służyły do tego co wskazuje nazwa. Natomiast dwa telegrafy główne i telegraf awaryjny były połączone z maszynownią. Przeznaczenia telegrafów głównych chyba nie muszę tłumaczyć, natomiast zastanawia mnie do czego służył telegraf awaryjny? A także po co były aż dwa telegrafy główne. Gdy kapitan wydawał polecenie np. cała naprzód oficer przeciągał rączkę głównego telegrafu na tą pozycje ale nie na jednym telegrafie tylko na dwóch. Nie wiem dlaczego ta operacja musiała być wykonywana na dwóch telegrafach. Nigdzie nie moglem znaleźć na to odpowiedzi.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W
Gość







PostWysłany: Czw 13:26, 12 Maj 2016    Temat postu:

"Przeznaczenia telegrafów głównych chyba nie muszę tłumaczyć, natomiast zastanawia mnie do czego służył telegraf awaryjny? "

Telegraf awaryjny był używany do przekazywania rozkazów do maszynowni na wypadek, gdyby któryś z głównych telegrafów przestał działać.

"A także po co były aż dwa telegrafy główne. Gdy kapitan wydawał polecenie np. cała naprzód oficer przeciągał rączkę głównego telegrafu na tą pozycje ale nie na jednym telegrafie tylko na dwóch. Nie wiem dlaczego ta operacja musiała być wykonywana na dwóch telegrafach."

Nie musiała. Telegrafy główne były właściwe identyczne. Skrajny prawy i skrajny lewy telegraf to właśnie telegrafy główne. Oba telegrafy miały rączki od prawego i lewego silnika i były ze sobą połączone systemem poprzecznych wałków schowanych w skrzyni przytwierdzonej do sufitu pokładu A. Zmiana położenia rączki w dla przykładu prawym telegrafie powodowała również zmianę położenia rączki w telegrafie po lewej stronie. I vice versa.

Powód dla którego były dwa telegrafy główne jest jeden - oficer wachtowy mógł być zarówno w prawym jak i lewym skrzydle mostka. A w razie gdyby nagle musiał wydać nowe polecenie maszynowni - tak jak to było 14 kwietnia - nie musiał biegać po całym mostku.
Powrót do góry
TITANICzna
Capo di tutti capi



Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 1977
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Włocławek/Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 13:58, 12 Maj 2016    Temat postu:

Karol_W, żałuję, że nie jesteś zarejestrowany, bo dostałbyś ode mnie pochwałę za post.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Damian2104




Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 15:21, 30 Lip 2016    Temat postu:

"Telegrafy główne były właściwe identyczne. Skrajny prawy i skrajny lewy telegraf to właśnie telegrafy główne. Oba telegrafy miały rączki od prawego i lewego silnika i były ze sobą połączone systemem poprzecznych wałków schowanych w skrzyni przytwierdzonej do sufitu pokładu A. Zmiana położenia rączki w dla przykładu prawym telegrafie powodowała również zmianę położenia rączki w telegrafie po lewej stronie. I vice versa. Powód dla którego były dwa telegrafy główne jest jeden - oficer wachtowy mógł być zarówno w prawym jak i lewym skrzydle mostka. A w razie gdyby nagle musiał wydać nowe polecenie maszynowni - tak jak to było 14 kwietnia - nie musiał biegać po całym mostku."

To znaczy, że film Jamesa Camerona źle to pokazuje, ponieważ w filmie gdy kapitan wydaje polecenie np. cała naprzód oficer przeciąga rączkę na tę pozycje na dwóch telegrafach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 55
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 17:27, 30 Lip 2016    Temat postu:

Jak można zauważyć w tej scenie, każdy telegraf ma ... jedną rączkę. A przecież Cameron miał wsparcie historyków, którzy znali się na rzeczy. Nie rozumiem skąd ten błąd.

W każdym razie, w scenie kiedy Titanic opuszcza Queenstown można zauważyć, że rozkazy są przekazywane na dwóch telegrafach. A te telegrafy to prawoburtowy telegraf główny i telegraf awaryjny. Używanie tego ostatniego w takiej sytuacji jest bez sensu, powód wyjaśniony we wcześniejszym poście. Nie wiem jak jest z regułami mówiącymi w jakich sytuacjach można lub należy używać telegrafu awaryjnego, nie mam na ten temat jakichkolwiek dokładniejszych danych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Damian2104




Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 20:56, 31 Lip 2016    Temat postu:

[quote="Karol_W"]Jak można zauważyć w tej scenie, każdy telegraf ma ... jedną rączkę. A przecież Cameron miał wsparcie historyków, którzy znali się na rzeczy. Nie rozumiem skąd ten błąd.

Na pewno dobrze widziałeś. W tej scenie może jest to mało widoczne, ale później zanim statek zderzył się z górą lodową jest moment w którym widać telegraf od przodu i można zauważyć, że rączki są jednak po dwóch stronach telegrafu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 55
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:24, 31 Lip 2016    Temat postu:

No tak, mój błąd. Przepraszam.

Jednak można zauważyć, że mimo dwóch rączek Moody porusza tylko lewą rączkę. A poruszają się obie strony, a telegraf maszynowy tak nie działa. Jeśli mówimy o jednym telegrafie, dajmy na to ten awaryjny, to jedna rączka nie jest w żaden sposób zależna od drugiej. Jeśli chcesz poruszyć obie rączki jednocześnie musiałbyś użyć obu rąk.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
michu
Gość







PostWysłany: Pon 16:16, 01 Sie 2016    Temat postu:

Też się nad tym zastanawiałem. Dużo pomogła mi ta strona: marconigraph [kropka kom] /titanic/telegraphs/mgy_eotelegraphs1.html

Są tam rozrysowane dokładne schematy.

Niemniej jednak, w scenie zderzenia z górą (u Camerona) widać wyraźnie, jak Murdoch biegnie do najbliższego telegrafu i zmienia go dwoma ruchami (na raz by się nie dało - domyślam się, że to jakaś blokada wewnętrzna) na całą wstecz. Na telegrafie widać wtedy napis "port engine" czyli silnik na bakburcie. Byłem absolutnie przekonany, że to błąd - przecież oficer stoi po prawej stronie mostka. Później dowiedziałem się, że oba skrajne działały jednocześnie i po prostu po drugiej stronie telegrafu (czego kamera nie uchwyciła) byłoby napisane "stbd engine" (starboard). Rączki telegrafu są dwie, ale jego ruch ręką porusza obie jednocześnie - zapewne, by zmienić ustawienie jednego tylko silnika trzeba by je było rozłączyć.

No i teraz nie rozumiem. Po chwili Murdoch biegnie do drugie telegrafu, który musi być "awaryjnym" (zgodnie ze schematem). Ale na filmie ma on napis "main engine". Przecież dwa skrajne telegrafy obsługiwały główne silniki. Czy to w takim razie błąd?


I wreszcie - po co Murdoch biegł do dwóch telegrafów? Główny by nie wystarczył? Wie ktoś, co dokładnie dawał "telegraf awaryjny"? Czy jakoś przyspieszał reakcję maszynowni? A jeżeli tak, to dlaczego nie pobiegł od razu do niego?
Powrót do góry
michu
Gość







PostWysłany: Pon 16:18, 01 Sie 2016    Temat postu:

Chodzi mi o napisy na tarczach telegrafów.
Powrót do góry
Damian2104




Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:04, 01 Sie 2016    Temat postu:

Też się nad tym zastanawiałem. Dużo pomogła mi ta strona: marconigraph [kropka kom] /titanic/telegraphs/mgy_eotelegraphs1.html

Też już wcześniej byłem na tej stronie i faktycznie sporo wyjaśnia i pewnie wyjaśni mi więcej bo nie zdążyłem jeszcze wszystkiego przeczytać.

No i teraz nie rozumiem. Po chwili Murdoch biegnie do drugie telegrafu, który musi być "awaryjnym" (zgodnie ze schematem). Ale na filmie ma on napis "main engine". Przecież dwa skrajne telegrafy obsługiwały główne silniki. Czy to w takim razie błąd?

I tu właśnie może być błąd, ponieważ Murdoch ewidentnie biegnie do telegrafu awaryjnego, który na którym napisane jest "main engine". Jedno wyklucza drugie

I wreszcie - po co Murdoch biegł do dwóch telegrafów? Główny by nie wystarczył? Wie ktoś, co dokładnie dawał "telegraf awaryjny"? Czy jakoś przyspieszał reakcję maszynowni? A jeżeli tak, to dlaczego nie pobiegł od razu do niego?

Na początku filmu w scenie gdy kapitan rozkazuje cała naprzód również wykonywane jest to na dwóch telegrafach. Sam jestem ciekaw czy to błąd czy rzeczywiście tak było.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 55
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:52, 01 Sie 2016    Temat postu:

Cytat:
Niemniej jednak, w scenie zderzenia z górą (u Camerona) widać wyraźnie, jak Murdoch biegnie do najbliższego telegrafu i zmienia go dwoma ruchami (na raz by się nie dało - domyślam się, że to jakaś blokada wewnętrzna) na całą wstecz.


Ani na stronie którą podałeś, ani w książce Titanic: The Ship Magnificent, nie ma jakiejkolwiek wzmianki o takowej blokadzie.

Poza tym, już w trakcie śledztwa po katastrofie było pewne, że silniki otrzymały komendę STOP, a nie CAŁA WSTECZ. Czwarty oficer Joseph Boxhall, jako JEDYNY przesłuchiwany przez komisje stwierdził, że telegrafy na mostku wskazywały Całą Wstecz. Problem polega na tym, że ani zeznania pozostałych osób, które były na mostku, ani zeznania obsady kotłowni i maszynowni nie potwierdzają stwierdzenia Boxhall'a.

Cytat:
No i teraz nie rozumiem. Po chwili Murdoch biegnie do drugie telegrafu, który musi być "awaryjnym" (zgodnie ze schematem). Ale na filmie ma on napis "main engine". Przecież dwa skrajne telegrafy obsługiwały główne silniki. Czy to w takim razie błąd?

I tu właśnie może być błąd, ponieważ Murdoch ewidentnie biegnie do telegrafu awaryjnego, który na którym napisane jest "main engine". Jedno wyklucza drugie


Bo to był telegraf awaryjny. Podpis Main Engine jest błędem. Podpisy obu stron były takie same jak w telegrafach głównych.

A pro po telegrafów. Gdzieś na tym forum spotkałem się ze stwierdzeniem, że istniał oddzielny telegraf dla maszynowni turbiny. Titanic nigdy nie posiadał czegoś takiego. To czy turbina działa czy nie, jest całkowicie uzależnione od prędkości głównych silników.

Co prawda w późniejszym okresie kariery Olympic'a w sterówce dodano "telegraf turbiny", ale to nie był prawdziwy telegraf, lecz wskaźnik, który informował jedynie czy turbina jest wpięta do obiegu pary, czy też nie.

Cytat:
I wreszcie - po co Murdoch biegł do dwóch telegrafów? Główny by nie wystarczył? Wie ktoś, co dokładnie dawał "telegraf awaryjny"? Czy jakoś przyspieszał reakcję maszynowni? A jeżeli tak, to dlaczego nie pobiegł od razu do niego?


Dlaczego? Nikt tak na prawdę nie wie, możemy się domyślać. Jedna z wiodących opinii jest taka, że w ten sposób Murdoch informował obsadę maszynowni, że to nie jest zwyczajne zatrzymanie, lecz rozkaz wydany w sytuacji zagrożenia i trzeba reagować jak najszybciej.

Cytat:
Na początku filmu w scenie gdy kapitan rozkazuje cała naprzód również wykonywane jest to na dwóch telegrafach. Sam jestem ciekaw czy to błąd czy rzeczywiście tak było.


W czasie kiedy ma miejsce opisywana przez ciebie scena, Titanic już od dawna płynąłby całą naprzód. Ale to, że w filmie płynął pół naprzód jest zabiegiem celowym aby pokazać potęgę maszynerii napędowej.

Co do tego, czy w tym czasie wykorzystano by telegraf awaryjny - raczej nie. Istniały specjalne regulacje, które określały w jakich okolicznościach ten telegraf może być użyty. Ta się do nich na pewno nie zaliczała.

PONIŻSZY TEKST NIE JEST SKIEROWANY BEZPOŚREDNIO DO JAKIEJKOLWIEK KONKRETNEJ OSOBY.

A TO TAK NA PRZYSZŁOŚĆ:

NIE ZALECAM UŻYWANIA JAKIEGOKOLWIEK FILMU O TITANIC'U JAKO ŹRÓDŁA "PRAWDY OBJAWIONEJ" O STATKU. MOŻECIE SOBIE W TEN SPOSÓB ZROBIĆ POWAŻNĄ KRZYWDĘ.

POTEM TAKA OSOBA PRZYCHODZI NA FORA I OPOWIADA RZECZY KOMPLETNIE NIE MAJĄCE ZWIĄZKU Z TYM CO NAPRAWDĘ SIĘ WYDARZYŁO I UPIERA SIĘ PRZY SWOIM BO 'TITANIC CAMERONA TAK TO PRZEDSTAWIA"...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karol_W dnia Pon 21:00, 01 Sie 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Damian2104




Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:10, 01 Sie 2016    Temat postu:

Nikt tu nie podaje filmu Jamesa Camerona jako źródło wiedzy. Po prostu temat o telegrafach maszynowych zszedł trochę na boczny tor i zaczęliśmy się zastanawiać czy reżyser prawidłowo to pokazał w filmie. I na pewno nikt nie użył tu takiego sformułowania, ze Titanic Camerona to tak pokazuje i tak musi być.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 55
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:35, 01 Sie 2016    Temat postu:

Cytat:
Nikt tu nie podaje filmu Jamesa Camerona jako źródło wiedzy. Po prostu temat o telegrafach maszynowych zszedł trochę na boczny tor i zaczęliśmy się zastanawiać czy reżyser prawidłowo to pokazał w filmie. I na pewno nikt nie użył tu takiego sformułowania, ze Titanic Camerona to tak pokazuje i tak musi być.


Z Titanic'iem Camerona mnie trochę poniosło. Kompletnie niepotrzebnie doszukiwałem się ukrytego kontekstu w wypowiedzi.

Ale nie napisałem tego bez powodu. To zabrzmi teraz jak jakieś usprawiedliwianie się ucznia przed nauczycielem, ale mniejsza z tym.

W trakcie swoich własnych poszukiwań informacji o Titanic'u nie raz i nie dwa spotkałem się z taką sytuacją:

1. Ktoś podjął jakiś temat związany ze statkiem. Niech już będzie, że mówi o zderzeniu.
2. Ktoś inny odpowiada mu, podając jak było naprawdę.
3. Potem autor pierwszej wiadomości pisze coś w stylu: "Kłamiesz, Cameron pokazuje to inaczej, więc tak musiało być naprawdę."

Nie jestem w stanie powiedzieć ile razy tak było, prawdopodobnie dziesiątki. I przez takie osoby stałem się wyjątkowo wyczulony na odniesienia do filmów. Choć sam wielokrotnie używałem Titanic'a Camerona jako punktu odniesienia w celu wykazania jak wizja reżysera różni się od prawdy.

Ktoś mógłby powiedzieć, że to przecież trolling czy coś w tym rodzaju. Ale jak na pytanie o pierwsze skojarzenie ze słowem Titanic słyszę" Jack i Rose", to dochodzę do wniosku, że dyskusja z taką osobą jest kompletnie bez sensu.

Dobra, wystarczy tego off-topu. Niestety nie mam nic do dodania na temat telegrafów w tym momencie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
michu
Gość







PostWysłany: Wto 0:26, 02 Sie 2016    Temat postu:

1. Odnośnie "blokady" telegrafu: Masz rację. Udało mi się znaleźć następujące wyjaśnienie na to, że Murdoch dwoma ruchami zmienił pozycję dźwigni:

Każdorazowa zmiana pozycji powodowała, że w maszynowni rozlegały się dzwonki. Oficer zrobił to, żeby jeszcze bardziej zwrócić ich uwagę i zaalarmować o niebezpieczeństwie.

Ponadto Murdoch użył dwóch telegrafów: głównego i awaryjnego. Dlaczego? Bo to dało łącznie CZTERY dzwonki, następujące zaraz po sobie. Nikt w maszynowni nie mógłby tego zignorować czy po prostu nie usłyszeć.

Zeznanie smarowacza Fredericka Scotta podczas śledztwa brytyjskiego:
Did you notice the two telegraphs in the engine room?
- Yes; four telegraphs rang.

5524. Were there four telegraphs?
- She got four telegraphs, two emergency ones.

5525. Two emergency?
- Yes, and two for the main engine.

5526. What did you notice?
- I noticed "Stop" first.

5527. To which telegraph did that come?
- On the main engines.

(...)

5535. Was the telegraph signal that came the emergency or the ordinary telegraph?

5536. That is to the main engine room. It is different. They ring the two on the main engine room, and then they ring two others just afterwards, the emergency ones.

5537. Did you hear the two?

5538. All four went.


2. Nigdy w życiu nie powiedziałbym, że film może być źródłem wiedzy. Ale mimo to pamiętajmy, że Cameron konsultował wszystko z Walterem Lordem, Kenem Marschallem i Donem Lynchem. To było naprawdę poważne grono znawców Titanica i trudno mi uwierzyć, żeby mogli się pomylić (chociaż oczywiście są tylko ludźmi).

Możemy chyba już uznać kwestię telegrafów za wyjaśnioną.
Powrót do góry
michu
Gość







PostWysłany: Wto 0:38, 02 Sie 2016    Temat postu:

Przegapiłem jeszcze jeden fragment:

5537. Did you hear the two ordinary ones ring first?
- No, they all four rang together.

Czyli nie cztery jeden po drugim tylko cztery naraz.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Titanic Ogólnie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 1 z 5

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin