Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


Fikcyjny liniowiec pasażerski RMS Neptune.

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Nasza Twórczość
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 52
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:01, 14 Kwi 2017    Temat postu: Fikcyjny liniowiec pasażerski RMS Neptune.

Witam.

Długo zastanawiałem się czy w ogóle powinienem poruszać taki temat na forum, które nie jest związane z grami komputerowymi, gdyż wiele osób podchodzi bardzo negatywnie do gry o której tutaj powiem. Jednak postanowiłem zaryzykować.

Problemem jest tutaj to, że ten statek nie jest fizycznym modelem, ani modelem tworzonym w programie do grafiki 3D, a modelem tworzonym w pewnej dość specyficznej grze komputerowej. Ta gra to...Minecraft. W tym momencie pewnie większość pomyśli, że robię sobie głupie żarty. Wielokrotnie byłem postrzegany niemal jak chory psychicznie kiedy mówiłem innym, że gram w tę grę. Jednak dla mnie ta gra to po prostu uproszczone wirtualne klocki Lego całkiem dobrze nadająca się do tworzenia prostej inżynierii i uproszczonych modeli. Tak ją traktowałem i traktuję nadal.

Teraz powstaje pytanie - Dlaczego Minecraft? Dlaczego nie zdecydowałem się na jakiś program do grafiki 3D?

Cóż, nie będę ukrywał, że moje doświadczenie z tworzeniem od podstaw modeli 3d jest wręcz znikome. Gdybym chciał wykonać ten model w dajmy na to Cinema 4d i to z takim poziomem detali, jaki chciałbym mieć, to musiałbym poświęcić jakieś 1,5 roku na naukę obsługi programu, modelowanie, optymalizację modeli, tworzenie tekstur, teksturowanie modeli i poprawne ustawianie opcji renderowania. Minecraft jest po prostu szybszy i łatwiejszy w obsłudze. Oczywiście model stworzony w tej grze nie jest w stanie konkurować z wysokiej jakości modelem trójwymiarowym.

Co do samego statku - w październiku 2014 roku wpadłem na pomysł: Gdyby Titanic miał swoją znacznie większą siostrzaną jednostkę, to jak ona by wyglądała? Rezultatem jest Neptune. Model jest w skali 4:1, więc jeden blok w grze to sześcian o krawędzi 25 cm w rzeczywistości. Jednostka jest z podobnego okresu co Titanic i Olympic. Po przeskalowaniu Neptune miałby 337,75 m długości, 38,25 m szerokości i ok. 80 metrów wysokości. Prawdopodobna wyporność oscylowałaby wokół 90'000 ton, czyli więcej niż RMS Queen Mary.

Statku nie tworzę sam, lecz we współpracy z innym graczem z Niemiec. Postawiliśmy sobie za zadanie uczynić Neptuna możliwie jak najbardziej realistycznym, mimo, że jednostka takich rozmiarów i wyporności w ogóle nie zostałaby dopuszczona do budowy w rzeczywistości. Model wciąż jest daleki od ukończenia, ponieważ tworzymy obie sfery jednostki - zewnętrzną i wewnętrzną. Budujemy ją od mniej więcej 20 października 2014 roku. Sporo czasu poświęcamy na szukanie informacji o możliwie wszystkich aspektach liniowców pasażerskich, jakie jesteśmy w stanie znaleźć. Jednak nadal są spore luki w informacjach, szczególnie w temacie kuchni i ich wyposażenia.

Głównym źródłem informacji jest oczywiście książka 'Titanic: The Ship Magnificent'. Oprócz tego dyskusje na forach o Titaniku, Encyklopedia Titanica i Titanic Research and Modeling Association. W kwestiach związanych z techniką, czy układem napędowym wykorzystuję informacje z książek o inżynierii morskiej jak na przykład 'Verbal Notes and Sketches', 'Machinery and Pipe Arragement on Shipboard', 'Manual of Marine Engineering', czy 'Stokers Manual 1912'. Dzięki tym pozycjom mogłem nie tylko stworzyć dość realistyczne modele kotłowni i maszynowni, lecz również wypełnić wiele luk w informacjach na temat pokładu maszynowego Titanika, oraz zrozumieć co tam było i jak funkcjonowało.

Na początek to wszystko co chciałem powiedzieć. Jeśli pozostali członkowie forum wykażą odrobinę tolerancji to chętnie udzielę dalszych informacji na ten temat.

Render Neptuna, pokazujący obecny wygląd zewnętrzny wykonany w programie Cinema 4d: (po wyeksportowaniu do formatu .obj model waży ponad 1 Gb. A do końca jest jeszcze daleko. Ukończony model będzie miał na pewno ok. 2 Gb po wyeksportowaniu)



Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karol_W dnia Pią 17:06, 14 Kwi 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tomek_s_1990




Dołączył: 12 Mar 2011
Posty: 842
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 11:16, 15 Kwi 2017    Temat postu:

Super wygląda! Nie wiem dlaczego miałeś opory przed zamieszczeniem modelu. Jak najbardziej pasuje do tematyki forum. Szkoda, że nie wrzuciłeś trochę screenów z rożnych etapów budowy.

Pokaż trochę detali i wnętrz o których wspominasz.

Czy budowanie modelu w cinema 3d jest trudne?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez tomek_s_1990 dnia Sob 11:16, 15 Kwi 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 52
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 16:03, 15 Kwi 2017    Temat postu:

Witam.

Cytat:
Super wygląda! Nie wiem dlaczego miałeś opory przed zamieszczeniem modelu. Jak najbardziej pasuje do tematyki forum. Szkoda, że nie wrzuciłeś trochę screenów z rożnych etapów budowy.

Czy budowanie modelu w cinema 3d jest trudne?


Dziękuję. Cóż, miałem opory, ponieważ z doświadczenia wiem, że ludzie bardzo różnie reagują na nazwę tej gry.

Co do screenów z wcześniejszych etapów to będzie problem, bo nie mam ich zbyt wiele.

Co do tworzenia modeli w Cinema4d. Mam wrażenie, że wprowadziłem w błąd. Model jest tworzony w grze. Jeśli chcę wykonać render w Cinema4d to muszę za pomocą odpowiedniego programu wyeksportować obiekt w grze do postaci modelu trójwymiarowego w formacie .obj. Ten format jest obsługiwany min. przez Cinema4d. Więc będąc już w programie operuję na gotowym modelu. Muszę tylko wczytać tekstury, model oceanu, niebo i poustawiać to wszystko.

Natomiast samo modelowanie - na pewno będzie łatwiejsze niż w Blenderze. Ja się w jakieś zaawansowane modelowanie nie bawiłem, jednak Cinema4d jest dość intuicyjna i łatwa w obsłudze, a bazując na niektórych tutorialach jakie widziałem na YouTube - jak w każdym programie do grafiki 3d również i Cinema4d ma swoje "kruczki" i ograniczenia. Mimo to mam wrażenie, że modelowanie w tym programie nie powinno być jakoś szczególnie trudne.

Cytat:
Pokaż trochę detali i wnętrz o których wspominasz.


Pokażę, ale najpierw muszę zdecydować co pokazać a co pominąć, bo gdybym chciał pokazać wszystko, to wyszedłby z tego taki mega-spam, że nie wyglądałoby to zbyt estetycznie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Krzychu74




Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 312
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kłodzko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 3:34, 16 Kwi 2017    Temat postu:

Witam!
Całkiem zgrabna jednostka wyszła. Widać ogrom włożonej pracy.
Poproszę więcej zdjęć. Blue_Light_Colorz_PDT_15

Co do modelowania polecam np. ten program:
[link widoczny dla zalogowanych]

Darmowy, nie jest jakoś bardzo skomplikowany, a efekty daje całkiem przyzwoite.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 52
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 16:14, 18 Kwi 2017    Temat postu:

Witam.

Dziś będzie trochę podróżowania w czasie. Można zobaczyć, że różne elementy zewnętrzne wyglądały zupełnie inaczej niż obecnie. Pokazywane zrzuty nie pochodzą z gry, lecz zewnętrznego programu do przeglądania światów i budowli z gry.

1. 5.01.2015 - Najwcześniejszy udokumentowany etap budowy. Środkowa część zawierająca kotłownie jest na miejscu, podobnie jak linie kadłuba na poziomie pokładu C, pokładu maszynowego i kształtu kadłuba w rejonach grodzi wodoszczelnych na dziobie i rufie. Stara wersja kominów wraz z szybami wydechów kotłowni również są na swoim miejscu. Neptune był od samego początku planowany jako jednostka posiadająca osiem kotłowi, więc w przeciwieństwie do liniowców klasy Olympic, Neptune nie posiada sztucznego komina.



2. Zbliżenie na rejon dziobu. Kotły z kotłowni Nr 6, 7 i 8 są na swoich miejscach. Podobnie jak wiele innych rzeczy na statku, kotły przeszły szereg modyfikacji, aby uczynić je bardziej zbliżone do rzeczywistych.



3. Zbliżenie na rejon rufy. Wczesna wersja turbiny jest już na miejscu. Wraz z upływem czasu projekt turbiny ulegał modyfikacjom i obecna wersja wygląda kompletnie inaczej.



4. Stan z okolic lutego 2015 roku. Dodaliśmy przedni maszt wraz z bocianim gniazdem, lampą pozycyjną, odgromnikiem na szczycie i dzwonem okrętowym na przedzie. Zaczęliśmy również projektowanie superstruktury i rejonów mostka. Kasztel dziobowy był w trakcie budowy, a jego obecny wygląd jest nieco inny. Poszycie dziobu jest w znacznej części wykonane. Na tym etapie kadłub był budowany z innych materiałów, niż powinien. Jednak dzięki temu budowa przebiegała szybciej i łatwiej można było dostrzec różne mankamenty i szybko je poprawić. Choć i tak dziób musiał być później kompletnie przemodelowany z powodu niepoprawnego kształtu linii wodnej.



5. Koniec marca 2015 roku. Środkowa i dziobowa część kadłuba poniżej poziomu pokładu B jest ukończona. Kadłub również zaczął nabierać swoich finalnych kolorów. Rufa była w trakcie budowy. Turbina została przemalowana na szaro. Widać również wczesną wersję czterołopatowej śruby bocznej. Później została ona zamieniona w wersję trójłopatową. Zamontowaliśmy również przednią klatkę schodową dla pierwszej klasy i dwupoziomową jadalnię na pokładzie E.



6. Połowa kwietnia. Rufa jest ukończona. Dodaliśmy szyb maszynowni silników tłokowych wraz ze świetlikiem na szycie. Widać również koncepcyjne modele dźwigów towarowych w części dziobowej.



7. Trochę inny widok na rufę.



8. 17 kwietnia. Kontynuacja prac nad superstrukturą. W tym czasie zaczęła klarować się koncepcja kwater oficerów na pokładzie łodziowym. Dodaliśmy żurawiki łodziowe i szalupy ratunkowe. Rozpoczęliśmy również budowę i montaż wentylatorów. Ich wygląd uległ zmianie wraz z upływem czasu.



Po tym czasie prace wyraźnie spowolniły. Choć wciąż pracowaliśmy i pracujemy nad nim. Ostatnio jednak zamiast budować, skupiamy się na poprawianiu tego co już zrobiliśmy. Zarówno pokład maszynowy, strefy pasażerów, jak i część zewnętrzna przechodzą szereg poprawek ze względu na nowe informacje do których docieramy, lub dlatego, że w naszych oczach jakieś pomieszczenie nie wyglądało zbyt dobrze i postanowiliśmy zacząć je od nowa.

W następnym poście skupię się na tym, o czym mam największą wiedzę, czyli na pokładzie maszynowym.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
TITANICzna
Capo di tutti capi



Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 1974
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Włocławek/Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 15:30, 25 Kwi 2017    Temat postu:

Karol, efekt jest niesamowity. Widać ogrom pracy włożonej w ten model, czekam na dalszą część. Mój chłopak, który gra w Minecrafta, na widok pierwszego zdjęcia zakrzyknął tylko bardzo niecenzuralnie Blue_Light_Colorz_PDT_01 a potem w ciszy przejrzał resztę screenów.

Dlaczego taki statek nie mógłby zostać dopuszczony do budowy? Co jest w nim niezgodnego z przepisami (czy też realiami budowy statków)?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 52
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:20, 30 Kwi 2017    Temat postu:

Cytat:
Karol, efekt jest niesamowity. Widać ogrom pracy włożonej w ten model, czekam na dalszą część. Mój chłopak, który gra w Minecrafta, na widok pierwszego zdjęcia zakrzyknął tylko bardzo niecenzuralnie Blue_Light_Colorz_PDT_01 a potem w ciszy przejrzał resztę screenów.


Dziękuję za słowa uznania.

Cytat:
Dlaczego taki statek nie mógłby zostać dopuszczony do budowy? Co jest w nim niezgodnego z przepisami (czy też realiami budowy statków)?


Może z tym, że nie zostałby dopuszczony do budowy to jednak trochę przesadziłem. Jednak widzę parę przeszkód stojących na drodzę. Min. problemy ze sztywnością kadłuba i wymiarami. Już przeskok pod względem długości z Lusitanii do Olympika był duży - 30 metrów w ciągu może pięciu, sześciu lat. A tu nagle równolegle z Olympikiem i Titanikiem maiłby być budowany liniowiec, który jest od nich o prawie 60 metrów dłuższy? Koszty budowy również byłyby ogromne. I to nie tylko samego Neptuna. Konieczność budowy kolejnego, jeszcze większego suchego doku, jeszcze większej pochylni itd.

Warto tutaj przywołać przykład jednostek klasy Imperator, które mimo, że nie przekraczały długością 300 metrów, to jednak cierpiały z powodu niedostatecznej sztywności kadłuba. Kolejna rzecz - Imperator był dobrze znany przede wszystkim ze swoich problemów z równowagą. A raczej jej brakiem. Neptune prawdopodobnie też cierpiałby z powodu tych samych problemów. Jak można zauważyć na renderze, Neptune ma 5 pokładów wolnej burty i rozbudowaną superstrukturę. Co skutecznie mogłoby podnieść środek ciężkości o ładnych kilka metrów nad linię wodną.

Neptune jest dłuższy od RMS Queen Mary o prawie 20 metrów. A QM była budowana po I WŚ. Więc mógłby on powstać najwcześniej w połowie lad 20-tych, ale nie w czasie istnienia Titanika.

Kolejną przeszkodą jest napęd. Silniki tłokowe Neptuna byłyby znacznie większe od Titanika, a moc jaką musiałyby generować, by skutecznie napędzać tak dużą jednostkę i ich waga czyniłyby te silniki bardzo problematycznymi chociażby do zaprojektowania.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emhokr




Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 379
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Warsaw
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 19:25, 01 Maj 2017    Temat postu:

czy to musi tak rozjeżdżać stronę?
efekt faktycznie woooow Blue_Light_Colorz_PDT_15


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 52
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:29, 01 Maj 2017    Temat postu:

Witam.

Dziś skupię się na kotłowniach. Nie będę jednak omawiał wszystkich elementów z dbałością o najdrobniejsze szczegóły, bo musiałbym tu napisać całą książkę na ten temat.

Kiedy przeglądałem modele Titanika w Minecraft, lub też i innych parowców zauważyłem, że nawet modele wykonywane w dużych skalach mają kotłownie i maszynownie pozbawione ogromnych ilości detali. Nie mogę winić twórców tych modeli za to, że jest to element pomijany. Wielu twórców buduje swoje modele z góry na dół. To znaczy zaczyna od najwyższego pokładu i stopniowo idzie w dół. I kiedy już docierają do pokładu maszynowego nie mają już cierpliwości i mówią sobie: „Walić to, jestem już tak daleko, chcę to wreszcie zakończyć .”. Z perspektywy własnych poszukiwań informacji na ten temat, jak i własnego doświadczenia w przenoszeniu informacji z książek i dwuwymiarowych planów do trójwymiarowej rzeczywistości gry mogę powiedzieć jedno: Jeśli za najważniejszy cel postawisz sobie wysoki poziom realizmu to pokład maszynowy będzie prawdziwym piekłem. Wcale się nie dziwię, że większość ma gdzieś robienie dokładnych modeli tych pomieszczeń.

1. Elementem tradycji na statkach linii White Star było, że obsada kotłowni, czyli palacze, trymerzy i smarowacze mają swoje kwatery w dziobowych przedziałach. Nie inaczej jest na Neptunie Załoga schodzi na pokład maszynowy przez dwie spiralne klatki schodowe. Jedna służy do poruszania się z dołu do góry, a druga z góry na dół. Po zejściu na najniższy poziom schodów wchodzą oni do położonego w osi wzdłużnej przejścia. Jest to stalowy korytarz z półkolistym sklepieniem pomalowany na biało. Dolna część korytarza jest pomalowana na pomarańczowo. Cały korytarz jest wodoszczelny i od wewnątrz pokryty warstwą izolacji termicznej. Oświetlenie stanowią umocowane na szczycie sklepienia lampy zasilane elektrycznie. W razie awarii zasilania korytarz był oświetlany lampami olejowymi przyniesionymi ze schowka na pokładzie C. Na sklepieniu i ścianach można dostrzec pięć rur (systemy nie są jeszcze ukończone). Dwie z nich pomalowane na szaro to rury doprowadzające parę do maszynerii kabestanów i wind kotwicznych na pokładzie C oraz rura systemów kuchennych i systemu ogrzewania. Pozostałe trzy rury to rury oddawania pary przez te systemy, przy czym systemy kuchenne i ogrzewania oddają parę do dwóch niezależnych od siebie linii. Rury te zbierają parę ze wszystkich urządzeń kuchennych i grzewczych znajdujących się w przedziałach przed maszynowniami. Na poziomie podłogi wzdłuż ścian rozmieszczone są skrzynie zaworowe systemów: zęzowego, balastowego, wody pitnej i wody słodkiej generalnego użytku. Jak można zauważyć pokrętła zaworów są w różnych kolorach i tak system balastowy ma pokrętła koloru czarnego, zęzowy koloru czerwonego, wody pitnej koloru niebieskiego a wody słodkiej generalnego użytku koloru błękitnego. Wszystko to aby uniknąć dezorientacji. Pośrodku korytarza jest umieszczona barierka, która dzieli korytarz na dwie strefy. Jedna przeznaczona jest dla załogantów udających się do swoich kwater, druga dla załogantów udających się na swoje stanowiska w kotłowniach i maszynowniach.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

2. Między przejściem a kotłownią Nr 8 znajduje się mały westybul. W tym pomieszczeniu znajdują się pyłoszczelne drzwi prowadzące do prawej i lewej ładowni. Oprócz tego znajduje się tu również tunel ewakuacyjny z drabiną prowadzącą do korytarza dla załogi na pokładzie F i zamykane pionowo wodoszczelne drzwi oddzielające westybul od przejścia.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Neptune jest wyposażony w 38 kotłów rozmieszczonych w ośmiu kotłowniach. Spośród tych 38 kotłów, 33 to kotły dwustronne wyposażone w osiem palenisk każdy. Pozostała piątka to kotły jednostronne wyposażone w cztery paleniska każdy. Kotłownie Nr 7 i 8 ze względu na zwężający się kadłub zawierają po cztery kotły dwustronne. Kotłownie Nr 6, 5, 4, 3, i 2 zawierają po pięć kotłów dwustronnych. Kotłownia Nr 1 zawiera pięć kotłów jednostronnych z paleniskami zwróconymi w stronę dziobu.

3. Widok na korytarz ogniowy Nr 15 – przedni korytarz ogniowy kotłowni Nr 8. Wodoszczelne drzwi w centrum prowadzą do westybulu i dalej do przejścia dla załogi. Jak można zauważyć ilość miejsca między ścianą składu węgla i frontami palenisk nie jest zbyt duża. Na lewo od drzwi wodoszczelnych znajduje się regulator wentylatorów, które znajdują się na pokładzie G nad kotłownią. Jeszcze dalej na lewo widoczne są otwierane pionowo drzwi węglowe. Każdy skład węgla w kotłowni Nr 7 i 8 posiada po cztery takie drzwi, każde znajdujące się naprzeciwko kotła. W przypadku pozostałych kotłowni, każdy skład ma po pięć drzwi.

[link widoczny dla zalogowanych]

Ujęcie wentylatorów kotłowni:

[link widoczny dla zalogowanych]


4. Widok na przednią stronę kotła. Wyraźnie widać cztery paleniska wraz z ich pokrywami. Górne pokrywy to pokrywy strefy ognia. Dolne to pokrywy przez które pozbywano się popiołu z palenisk. Nad każdym paleniskiem znajduje się dymnica. Dymnice zbierały dym i gazy powstające w procesie spalania węgla i kierowały je do wydechów umieszczonych nad kotłami. Każda dymnica posiada pokrywy służące do inspekcji kanałów dymnych w kotłach i ich czyszczenia. Palacze musieli się upewnić, że pokrywy są dobrze zamknięte, zanim przystąpili do podkładania ognia w paleniskach. Na pokrywach znajdowały się również numery identyfikujące każde palenisko.

[link widoczny dla zalogowanych]

Dźwignie umieszczone przed kotłem nad poziomem podłogi mają różne przeznaczenie. Dwa z nich to dźwignie obsługi przepustnic w wydechach, po jednej dla lewej i prawej pary palenisk. Ich zadaniem jest kontrolowanie poziomu „ciągu” w kotłach, który to ciąg gwarantował odpowiednią wydajność kotłów. Jeśli jakiś kocioł nie jest w ogóle użytkowany to przepustnice są zamknięte, aby odizolować ten kocioł od wydechu.

Kolejna dźwignia to dźwignia ręcznej obsługi zaworów bezpieczeństwa. O nich powiemy niedługo.

Czwarta dźwignia służy do obsługi zaworu dolnego wydmuchu z wodomierza. Biała rura znajdująca się między lewymi paleniskami zaopatruje w wodę i parę wodomierze znajdujące się przed i nad dymnicami. Jasna rurka znajdująca się przed nią kieruje zanieczyszczenia z wodomierza do przestrzeni rur podpodłogowych. Każdy kocioł jest wyposażony w dwa wodomierze. Kotły dwustronne mają jeden wodomierz na każdą stronę, a w przypadku kotłów jednostronnych oba znajdują się po tej samej stronie.

5. Tutaj widać już znacznie więcej. Pokazane na tym zrzucie poprzeczne platformy znajdujące się przed kotłami służą do obserwacji i serwisowania wodomierzy. Z nich poprowadzone są również schody prowadzące na platformy znajdujące się nad kotłami, jak również i drabiny prowadzące na wyższe poziomy.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Platforma biegnąca w poprzek nad kotłami służy do obsługi wyposażenia znajdującego się na górze każdego kotła.

[link widoczny dla zalogowanych]

Do tego wyposażenia zaliczają się:

- główne zawory parowe. Dostarczają one parę dla silników tłokowych i turbiny

- zawory bezpieczeństwa. Są to zawory sprężynowe otwierające się przy określonym ciśnieniu. Kotły dwustronne są wyposażone w cztery zawory oddające parę do pojedynczej rury. Kotły jednostronne mają dwa zawory. Jeśli ciśnienie pary w kotle przekroczy określoną wartość, zawory otwierają się i wypuszczają parę do atmosfery tak długo, aż ciśnienie wróci do normy. W przypadku zaworów na kotłach jednostronnych, jeden zawór otwiera się przy ciśnieniu trochę wyższym niż drugi. Natomiast na kotłach dwustronnych zasada ta dotyczyła par zaworów. Zawory mogą być również ręcznie otwarte za pomocą dźwigni z poziomu korytarza ogniowego.

- zawór powietrzny. Umożliwia on ucieczkę powietrza z kotła w trakcie jego rozgrzewania. W trakcie normalnej pracy jest zamknięty.

- zawór parowej strony wodomierza. Wodomierze musiały pobierać zarówno wodę jak i parę z kotła do którego były przymocowane. Miało to na celu uniknięcie zafałszowania pokazywanego przez nich poziomu wody w kotle.
- zawór ciśnieniomierza

- właz serwisowy na górze kotła. Ten był używany przy okazji corocznych inspekcji statku. Oprócz niego w rejonach palenisk znajdują się po trzy włazy do inspekcji stref pod paleniskami.

W wymienione wyżej elementy wyposażony jest każdy kocioł. W kotłowniach znajduje się również linia pary maszynerii pomocniczej, linia pary głównych generatorów i linia pary pomp generalnego użytku w kotłowniach, maszynerii kabestanów i wind kotwicznych pod kasztelem dziobowym. Każda z nich jest połączona z kotłem poprzez oddzielny zawór.

Do systemu pary maszynerii pomocniczej podłączone są:

- kotły z kotłowni Nr 1
- centralny i dwa lewe kotły kotłowni Nr 2
- dwa prawe kotły kotłowni Nr 3
Do systemu pary głównych generatorów:

- kotły z kotłowni Nr 1
- centralny i dwa lewe kotły kotłowni Nr 2

Ostatnia linia mogła pobierać parę z:

- centralnego kotła kotłowni Nr 1
- skrajnego lewego kotła kotłowni Nr 2
- poprzez dodatkowe połączenia pośrednio z linii pary maszynerii pomocniczej lub linii pary głównych generatorów

Dwie główne linie pary są dodatkowo wyposażone w awaryjne zawory izolujące. Zawory te pozwalają na odizolowanie grup kotłowni w przypadku np. pęknięcia linii. Dzielą one kotłownie na trzy „zespoły” : kotłownie Nr 1, 2 i 3, kotłownie Nr 4, 5 i 6 oraz kotłownie Nr 7 i 8.

[link widoczny dla zalogowanych]


6. Drugi poziom platform w kotłowni Nr 8 na poziomie pokładu G. Ta łączy się poprzez drabiny z platformami wodomierzy na dole. Wzdłuż składu węgla pod kominem Nr 1 między tymi dwiema platformami znajduje się również specjalna platforma do inspekcji zbiorników i bojlerów wody słodkiej generalnego użytku. Bojlery podgrzewały wodę przy pomocy grzałek parowych.

Z tych platform poprowadzone są również schody i drabiny prowadzące do drzwi ewakuacyjnych na pokładzie F. Stamtąd również istnieje droga ewakuacyjna na pokład łodziowy poprzez szyb wyciągu gorącego powietrza z kotłowni. Jest to awaryjna droga ucieczki dla załogi kotłowni i kończy się włazem na szczycie w rejonie komina.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

7. Widok na pompę generalnego użytku w kotłowni. Każda kotłownia (oprócz kotłowni Nr 1) posiada taką pompę. Jest ona użytkowana do różnych zadań, takich jak wspomaganie cyrkulacji wody w kotle w trakcie jego rozgrzewania czy uzupełnianie ubytków wody w kotłach. Każda pompa może pobierać wodę bezpośrednio z kotła, ze zbiorników zapasowej wody uzdatnionej, z systemu balastowego, z systemu zęzowego jak i bezpośrednio z przestrzeni pod podłogą w pompowni za pomocą rury ssącej. Pompa w kotłowni Nr 2 może dodatkowo pobierać wodę z prawego zbiornika kontrolnego w maszynowni. To ostatnie połączenie mogło być użytkowane w trakcie długich postojów w portach trwających kilka dni, kiedy tylko kotły w kotłowni Nr 1 są użytkowane.

[link widoczny dla zalogowanych]

8. Teraz czas na coś, czego nie widziałem jeszcze na żadnym modelu wykonanym w tej grze. Jest to element, który prawdopodobnie umknąłby uwadze większości. Oprócz tego co jest nad podłogą odtwarzam również to co było pod nią. Przestrzeń rur podpodłogowych jest wykonana na podstawie informacji z książki „Machinery and Pipe Arragement on Shipboard” oraz planów kotłowni i maszynowni Titanika i kilku innych statków. W tej kotłowni znajdują się rury systemów balastowego, zęzowego, pobierające wodę ze zbiorników zapasowej wody uzdatnionej, pobierające wodę z kotłów, ze zbiorników wody słodkiej i pitnej (te nie są podłączone do pomp w kotłowniach), jak również linia oddająca wodę z powrotem do kotłów. Ta ostatnia była używana w trakcie przygotowywania kotłów do pracy.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

9. Kotłownia Nr 1 przeszła ostatnio gruntowną przebudowę. Wcześniej, podobnie jak pozostałe kotłownie posiadała ona kotły dwustronne. Jednak po namyśle postanowiłem zmienić te kotły w kotły jednostronne. Pomieszczenie wciąż nie jest ukończone, choć najważniejsze elementy są już na swoich miejscach.

Korytarz ogniowy Nr 1:

[link widoczny dla zalogowanych]

Widok na platformę nad kotłami. Pod sufitem są wyraźnie widoczne szyby wentylacyjne.

[link widoczny dla zalogowanych]

Platforma na pokładzie H przy grodzi między kotłownią Nr 1 i maszynownią. Tutaj znajdowały się zawory Stopu szybkiej akcji CockBurn’a . W przypadku nagłego uszkodzenia głównej linii pary i tym samym dużego spadku ciśnienia, zawory te mogły być w ciągu kilku sekund całkowicie zamknięte za pomocą dźwigni na platformie Startowej w maszynowni.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak można zauważyć pokazałem kotłownie na podstawie właściwie tylko dwóch z ośmiu kotłowni na statku. Przede wszystkim dlatego, że poza pewnymi różnicami w orurowaniu i lokalizacji na pokładzie, pomieszczenia te są w zasadzie bardzo podobne do siebie. Jeśli ktoś ma pytania odnośnie jakichś szczegółów o których nie wspomniałem w tym poście to chętnie odpowiem.

Za kotłownią Nr 1 jest Maszynownia Silników Tłokowych, Maszynownia Turbiny i Maszynownia Głównych Generatorów. Ale o nich już w następnym poście.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Karol_W dnia Pon 21:33, 01 Maj 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Nasza Twórczość Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin