Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


Kolekcja Titanica NR 34

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Artykuły o Titanicu / Kolekcja Titanica
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kobra83




Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Gliwice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 0:15, 22 Cze 2012    Temat postu: Kolekcja Titanica NR 34

Spis Treści: Wspaniałe wnętrza w różnych stylach. Pod wielką kopułą.

Wspaniałe wnętrza w różnych stylach
Przy projektowaniu wnętrz „Titanica” architekci nie ogra­niczyli się ani do jednego stylu, ani do najpopularniejszych ów­cześnie tendencji artystycznych. Olbrzymie salony, szerokie kory­tarze i bogato zdobione klatki schodowe urządzono tak, by zrobić jak największe wrażenie na wymagającej klienteli. Pokłady, na których wydzielono pomieszczenia przeznaczone dla pasażerów poszczególnych klas, mogły przyjąć setki gości, a kabiny urządzo­no według różnych stylów, by trafić we wszelkie gusty.
„Titanic” miał osiem pokładów mieszkalnych. Na niższych pokładach hałas i wibracje bardzo dawały się we znaki. W miarę posuwania się w górę kabiny były coraz bardziej widne i luksusowe. Kabiny, apartamenty, a także salony pierwszej klasy usytuowano na najwyższych pokładach, pomieszczenia drugiej klasy - w środkowej części parowca, a dla pasażerów trzeciej klasy przeznaczono pokłady najniższe oraz część rufową i dziobową. Na pokładzie G, zwanym „lower deck”, położonym najniżej tj. bezpoś­rednio na kotłami, znajdowały się kabiny trzeciej klasy.

Kryty pokład spacerowy dla pasażerów pierwszej klasy. Osłonięci od wiatru eleganccy pasażerowie mogli tutaj spokojnie spacerować i kontemplować morze, a także w każdej chwili przejść do zarezerwowanych dla nich salonów.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Na pokładzie F - „middle deck” mieściły się kabiny trze­ciej klasy i część kabin drugiej klasy, jadalnia trzeciej i pływal­nia pierwszej klasy. W pierwszej chwili mogłoby się wydawać, że ta ostatnia była położona zbyt nisko w stosunku do pozostałych pomieszczeń pierwszej klasy. W istocie jednak projektanci zastosowali w tym wypadku kryterium funkcjonalne, bowiem pływalnia znaj­dowała się dokładnie nad kotłami, dzięki czemu rozwiązano problem ogrzewania wody Pokład „E” zwany „upper deck” był pokładem wyłącznie mieszkalnym. W części dziobowej i rufowej, tj. tam, gdzie ze względu na konstrukcję kadłuba warunki podróży były mniej komforto­we, mieściły się kabiny trzeciej klasy, a w central­nej części kadłuba - kabiny drugiej i pierwszej klasy

Elegancka herbaciarnia pierwszej klasy. Wnętrze zaprojektowano tak, by przypominało werandę z ogródkiem. Miejsce to określono na pokładzie jako "palm court" czyli palmiarnia.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Pokład D - „saloon deck” składał się z części mieszkalnej, w której rozlokowano kabiny pierwszej, drugiej i trzeciej klasy oraz niektóre z pomieszczeń publicznych, przede wszystkim pierwszej klasy Znajdowała się tam elegancka recepcja, bogato zdobiona jadalnia pierwszej klasy, a także niemniej elegancka jadal­nia klasy drugiej. Na pokładzie C - „shełter deck” obok najbardziej luksusowo urządzonych aparta­mentów pierwszej klasy mieściła się także jadalnia przeznaczona wyłącznie dla dam do towarzystwa i guwernantek, salon fryzjerski, biblioteka drugiej klasy, palarnia trzeciej klasy i odkryty pokład spacerowy drugiej i pierwszej klasy. Pomyślano nawet o specjalnych pomieszczeniach przeznaczo­nych dla zwierząt domowych towarzyszących pasażerom pierwszej klasy. Pokład B zwany „bridge deck” był położony stosunkowo wysoko i dlatego przez­naczono go wyłącznie dla pasażerów pierwszej i drugiej klasy. Poza apartamentami pierwszej klasy, znajdowała się tam palarnia drugiej klasy, a także restauracja i kryty pokład spacerowy dla pierwszej klasy.

W czasie podróży przez ocean lubiący sport pasażerowie pierwszej klasy mogli ćwiczyć na urządzeniach, w które wyposażono salę gimnastyczną - prekursorkę nowoczesnych fitness clubów.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Pokład A, zwany spacerowym - „promenade deck”, był niewątpliwie najelegantszym i najwykwintniej urzą­dzonym pokładem na całym statku. Znajdowała się tutaj palarnia pierwszej klasy, weranda i „palm court” - palmiarnia, salon, czytelnia i niektóre apartamenty pierwszej klasy. Najwyższy pokład zwano szalupowym, czyli „boat deck”, ponieważ umieszc­zono na nim łodzie ratunkowe. Część tej rozległej, odkrytej przestrzeni przeznaczono dla pasażerów pierwszej klasy. Mieściła się tam także nowocześnie wyposażona sala gimnastyczna i głów­ne wejście do salonów pierwszej klasy, nad którym górowała imponująca kopuła ze szkła i kutego żelaza. Wszystkie pokłady były wyraźnie podzielone na sektory przeznaczone dla poszczegól­nych klas. Każda z klas miała własną promenadę, starannie wydzie­loną, jak wszystkie inne pomieszczenia na „Titanicu”. Wszystkie trzy klasy łączyło tylko jedno: warunki podróży nieporównywal­nie lepsze niż na innych ówczesnych transatlantykach.

Gdyby na "Titanicu" stworzono ranking miejsc najbardziej magicznych czy też najpełniej oddających wspaniałość luksusowego transatlantyku prawdopodobnie na pierwszym miejscu znalazłaby się zwieńczone wielką kopułą schody.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Pod wielką kopułą
Pasażerowie pierwszej klasy na „Titanicu” mogli się czuć jak w jednym z najbardziej luksusowych i najelegantszych gmachów tamtej epoki. Zarezerwowano dla nich prawie w całości ogromną przestrzeń, która ciągnęła się przez kolejne pokłady w środkowej części statku i obejmowała prawie dwie trzeciej całej długości kadłuba. Na pokładzie największego i najwspanialszego trans­atlantyku na świecie ogromną powierzchnię przeznaczono na pomieszczenia mieszkalne i rekreacyjne dla pasażerów. Najbardziej efektownym i najelegantszym wnętrzem była z pewnością dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, bogato zdobiona klatka schodowa. Usytuowano ją między pierwszym, a drugim kominem od strony dziobu. Schody łączyły wszystkie pokłady transatlantyku, sięgając najwyższe­go, gdzie znajdowało się imponujące wejście. Klatka schodowa została zaprojektowana w angielskim stylu przełomu XVII i XVIII wieku, zwanym „William and Mary” (1689-1702), z tą różnicą, że zamiast ciężkich, intarsjowanych balustrad - jak to było w zwyczaju w owych czasach - zastosowano ornamentalne balustrady z kutego żelaza, we francuskim stylu Ludwik XIV (1638-1715), podobnie jak czyniono w dużych willach w Anglii. Druga klatka schodowa, usytuowana między trzecim i czwartym kominem, licząc od strony dziobu, nie różniła się stylem od głównych schodów. Była jed­nak mniejsza, jako że łączyła tylko trzy pokłady: od spacerowego po szalupowy i umożliwiała komunikację w obrębie pierwszej klasy: między kabinami a restauracją i palarnią.

Pięknie oświetlający klatkę świecznik nadawał jeszcze bardziej jej luksusu i elegancji.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Do głównej klatki schodowej wchodziło się na górze eleganckim wejściem idealnie stopionym z otoczeniem. Komunikację ułatwiały także trzy windy ulokowane w pobliżu. Kute żelazo zastosowane w balustradzie głównych schodów uroz­maicono ornamentami z brązu w formie stylizowanych roślin i kwiatów. Ściany obito dębowymi panelami, które nada­wały temu wnętrzu surową prostotę i szlachetność. W niektórych miejscach panele zdobiły kunsztowne płaskorzeźby w stylu renesansowym, nawiązujące do arcydzieł Grinlinga Gibbonsa (1648-1721), mistrza z końca XVII stulecia, bliskiego współpracownika znakomitego angielskie­go architekta Christophera Wrena. Zwieńczeniem klatki schodowej było skle­pienie w formie kopuły ze szkła i kutego żelaza. U szczytu głównego biegu schodów, na półpiętrze, ścianę ozdobiono płaskorzeźbą, która dodawała lekkości ciężkiej nieco konstrukcji z litego drewna. W centrum płaskorzeźby umieszczono zegar, a po jego bokach dwie postaci kobiece, symbolizujące Honor i Chwałę koronujące Czas. Zresztą w wystroju „Titanica” nie brakowało odwołań do mitologii greckiej, szczególnie do mitów o Tytanach. Nie tylko sam wybór nazw „Olympic” i „Titanic” dla dwóch bliźniaczych jednostek, ale także liczne nawiązania do sztuki starożytnej we wnętrzach parowców świadczyły o czymś więcej, niż tylko o erudycji architektów i dekoratorów zatrudnio­nych przez White Star Line.

U dołu monumentalnych, bogato zdobionych schodów, łączących wszystkie pokłady przeznaczone dla pasażerów pierwszej klasy, umieszcono dużą latarnię, którą podtrzymywał amorek.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Pełne przygód życie Tytanów miało tragicznym epilog, do którego oczywiście próżno byłoby szukać nawiązań na statkach. Mitologizująca ikonografia wnętrz symbolizować miała raczej wiarę w możliwość stworzenia nowej przestrze­ni dla człowieka. Punktem odniesienia miały być dla niej wzorce klasyczne, podziwiane i naśladowane ze względu na wewnętrzną harmonię i doskonałość formalną.

Wierna rekonstrukcja przestronnego półpiętra, na które można było się dostać z pokładu szalupowego gdzie pod wielką kopułą otwierały się wspaniałe schody prowadzące do salonów pierwszej klasy.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

Fundamentalną rolę w tej nowej przestrze­ni zyskiwał człowiek. Stąd wynikały nawią­zania do renesansowego pojmowania natury w połączeniu z powrotem do wzorców antycznych. Przedstawienia figuratywne na pokładzie „Titanica” charakteryzuje poszukiwanie tematów wzniosłych i uniwersalnych, dążenie do jak najściślejszego powiązania treści i formy. Zdobycze technologiczne i naukowe wykorzystane przez twórców tego króla mórz symbolizowały spotkanie natury i umysłu człowieka, z którego ten ostatni - uwolniwszy się od tradycyjnych przesądów - wychodzi zwycięsko. Te idee przedstawiono we wnętrzach „Titanica” i nimi przesycona była atmosfera luksuso­wego transatlantyku.

Słynna płaskorzeźba z zegarem zdobiąca ścianę na pierwszym podeście wielkich schodów w pierwszej klasie. Postacie obok zegara to Honor i Chwała, które dokonują koronacji Czasu.
<script>[link widoczny dla zalogowanych]

W następnym numerze: Ogromne salony i stylowe meble. Salon i jadalnia drugiej klasy.

Źródło: "Titanic" zbuduj sam. Kolekcja Hachette.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kobra83 dnia Wto 22:03, 04 Wrz 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Artykuły o Titanicu / Kolekcja Titanica Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin