Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


Przelewanie się wody nad grodziami

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Katastrofa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
manfred




Dołączył: 06 Maj 2013
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:25, 12 Maj 2013    Temat postu: Przelewanie się wody nad grodziami

Witajcie.
Głupie pytanie, ale jest to kwestia, która nurtuje mnie od dawna. Wiadomo - statek się zanurza i woda zaczyna przelewać się nad grodziami wodoszczelnymi. Niby oczywiste, ale dla mnie nie do końca.

Jak wygląda gródź? Ściana z zamykanymi drzwiami tak? Tworzy się komora, czyli od góry również jest ona szczelna. Nie rozumiem - zamykam właz od góry i jakim cudem woda przedostaje się nad grodzią? Jak dla mnie to może się wlać tylko górą, przez dziub.
Nie rozumiem na jakiej zasadzie woda się przelała, którędy.
Proszę kogoś o objaśnienie, jeśli ktoś ma energię to wytłumaczyć. Patrzę w te plany i nic nie widzę. Nie ogarniam tego Blue_Light_Colorz_PDT_15
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
psrus




Dołączył: 16 Lut 2011
Posty: 771
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:00, 12 Maj 2013    Temat postu:

Grodzie działają tak: kiedy drzwi w grodzi (drzwi wodoszczelne) są zamknięte, tworzy się szczelna ściana biegnąca w poprzek statku. Titanic miał ich 15, co gdy drzwi w grodziach wodoszczelne są zamknięte, daje to tzw. 16 przedziałów wodoszczelnych. Od góry ona jest jednak otwarta. Przypuśćmy że mamy nieszczelność w obrębie jednego przedziału wodoszczelnego - zamykamy drzwi w grodzi, i woda podnosi się w górę na kolejne pokłady przez drzwi, schody, szyby itd. dociera do kolejnych przestrzeni. Nie może jednak przelać się do innego przedziału bo zamknięte grodzie przerywają ciągłość przestrzeni statku. Ciągłość znowu zaczyna się powyżej grodzi. Ściana wodoszczelna kończy się na którymś pokładzie po prostu, jeżeli woda dotrze powyżej to zacznie docierać do kolejnych przestrzeni na pokładach mając dostęp przez zwykłe drzwi, otwory, klatki schodowe - właśnie to gródź poniżej zamykała ciągłość pomieszczeń pokładów, i tworzyła tylko od góry otwartą (w sensie ciągłości przestrzeni pomieszczeń) komorę. O to chodzi z tym przelewaniem się powyżej grodzi.

W praktyce grodzie działają tak: Powiedzmy że Titanic miał uszkodzenie w obrębie jednej komory wodoszczelnej. Woda zaczyna wypełniać komorę (czyli jakiś obszar statku odgrodzony od reszty tymi grodziami). Zgodzie z prawami hydrauliki, woda robi to bo chce wyrównac poziom wody między oceanem a wnętrzem statku. Wraz z wypełnianiem się statku wodą, staje się jednak cięższy i się zanurza. Zanurzając się, poziom oceanu względem poziomu pokładów jest coraz wyżej. Dlatego grodzie aby działały, muszą zapewnić to, że jeżeli mamy tą, powiedzmy w naszym przykładzie, jedną komorę uszkodzoną, to wraz z napływem wody i zanurzaniem się statku, poziom wody musi się wyrownać zanim osiągnie szczyt grodzi i się przeleje. Gdy poziom wody wewnątrz wyrównuje się z poziomem oceanu, statek się "statkuje". Gdy mamy np. kilka uszkodzonych komór, to masy napływającej wody powodują takie zanurzenie, że poziom wody nie może wyrównać się poniżej poziomu szczytu grodzi. Wtedy woda przelewa się do kolejnych przedziałów przez szczyt grodzi i w ostateczności zalewa cały statek który idzie na dno.

Mam nadzieję że w miarę zrozumiale wszystko wytłumaczyłem. Blue_Light_Colorz_PDT_15

Obawiam się że moje tłumaczenie może być trudne. Dlatego załączam mój jakże artystyczny schemat.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez psrus dnia Nie 23:19, 12 Maj 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
manfred




Dołączył: 06 Maj 2013
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 16:37, 13 Maj 2013    Temat postu:

ooo dzięki wielkie za wytłumaczenie. Zasady z wodą znam, wiadomo, dąży do wyrównania, ale nie potrafiłem sobie wyobrazić właśnie, dlaczego grodzi nie robi się jako odseparowanej komory, zamkniętej od góry. Ale przecież to bez sensu, teraz już widzę całą sytuację Blue_Light_Colorz_PDT_15

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ufo1987




Dołączył: 15 Paź 2016
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Tarnobrzeg
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 19:44, 09 Gru 2016    Temat postu:

Hmmmm a na chłopski rozum to co by było gdyby szczelność takiego przedziału była również od góry? Jest to możliwe w ogóle? Titanic o ile dobrze wiem miał uszkodzenia na długości trzech przedziałów i nie miał szans się utrzymać na powierzchni, ale gdyby uszkodzenia były tylko w jednym pomieszczeniu to czy woda w końcu i tak nie przelałaby się przez to niewdoszczelną górę i dalej reakcja łańcuchowa???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karol_W




Dołączył: 22 Maj 2016
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:58, 29 Gru 2016    Temat postu:

ufo1987 napisał:
Hmmmm a na chłopski rozum to co by było gdyby szczelność takiego przedziału była również od góry? Jest to możliwe w ogóle? Titanic o ile dobrze wiem miał uszkodzenia na długości trzech przedziałów i nie miał szans się utrzymać na powierzchni, ale gdyby uszkodzenia były tylko w jednym pomieszczeniu to czy woda w końcu i tak nie przelałaby się przez to niewdoszczelną górę i dalej reakcja łańcuchowa???


Co do szczelności od góry - obawiam się, że na Titaniku coś takiego by nie przeszło. Każdy przedział miał swoją drogę ewakuacji, czy to przez klatki schodowe, system drabin i platform (kotłownie i maszynownie), czy pionowe szyby z drabiną (maszynownia generatorów i tunele wałów napędowych).

Titanic był zaprojektowany by przetrwać zalanie dowolnych dwóch, pierwszych czterech, lub ostatnich czterech przedziałów. W przypadku uszkodzenia tylko jednego z nich, bez względu na to jak duża byłaby wyrwa...no dobra przesadzam. Każdy otwór w poszyciu powstały w wyniku kolizji z innym obiektem jest naruszeniem struktury kadłuba. Im większa jest ta dziura tym jednostka jest mniej wytrzymała. Ale nie o tym jest mowa...
W przypadku uszkodzonego jednego przedziału woda na zewnątrz i wewnątrz będzie dążyła do równowagi. Ponieważ w takim przypadku (o ile wszystkie wodoszczelne drzwi w grodziach zamykających ten przedział od przodu i tyłu są zamknięte) poziom wody wyrównuje się zanim sięgnie on szczytu grodzi wodoszczelnych, to woda nie przelewa się do dalszych przedziałów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karol_W dnia Czw 20:59, 29 Gru 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Katastrofa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin