Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


ET: Przebieg dziewiczego rejsu (PL)

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Artykuły o Titanicu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TITANICzna
Capo di tutti capi



Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 1978
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Włocławek/Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 18:03, 17 Lip 2010    Temat postu: ET: Przebieg dziewiczego rejsu (PL)

Usiadło się przy piwie, w 30 stopniach w cieniu i się przetłumaczyło. Ominęłam niewielkie fragmenty, wyrzuciłam sporo przypisów, które albo tłumaczyły rzeczy oczywiste, albo już wspomniane w tekście, albo zawierały zbędne odnośniki. Część tekstu zrobiłam bardzo dawno i pewnie to widać, teraz pozwoliłam sobie na większą dowolność, tym bardziej że język polski nie jest tak elastyczny i skłonny do przyswajania nowych słów jak angielski; jak wyszło tak wyszło, tłumaczem jeszcze nie jestem. Chętnie zapoznam się z ewentualnymi uwagami.
Szczerze, facet, który to pisał, musi być nieźle potrącony. Ale czego się spodziewać po autorze artykułu, który znalazł Tar.
Tabelki zostaną wymienione na ładniejsze w najbliższym czasie, na razie nie mam nawet jak ich zhostingować, bo mój internet MIMO WYMIANY URZĄDZEŃ W CENTRALI NADAL WLECZE SIĘ JAK ŚLIMAK, A POŁĄCZENIE CO CHWILĘ JEST ZRYWANE!!$@^@!^
Próbuję to opublikować od ponad godziny.
No. To już wszystko.
Miłego czytania!

PRZEBIEG DZIEWICZEGO REJSU
Autor: Samuel Halpern
Tłumaczenie: TITANICzna

W czwartek 11 kwietnia 1912 roku Titanic, odbywając swój dziewiczy transatlantycki rejs, opuścił Queenstown(1) i skierował się do Nowego Jorku. Około 14:20 GMT minął latarniowca(2) Daunt’s Rock i z prędkością 70 obrotów na minutę kontynuował rejs wzdłuż kursu, który obejmował południowe wybrzeże Irlandii aż do latarni Fastnet(3). Stamtąd Titanic podążył ortodromą(4), kierując się na zachód do miejsca znajdującego się pośrodku północnego Atlantyku, nazywanego Kątem (42° N, 47° W), a następnie loksodromą(5) na południe do latarniowca Nantucket Shoals i potem do latarniowca Ambrose Channel, znaczącego wejście do nowojorskiego portu.

Planowany kurs Titanica miał obejmować, co następuje:
• Minięcie latarniowca Daunt’s Rock – 51° 43’ N, 08° 16’ W
• Skręt przy Old Head of Kinsale – 51° 33’ N, 08° 32’ W
• Minięcie latarni Fastnet – 51° 23’ N, 09° 36’ W
• Skręt przy Kącie – 42° N, 47° W
• Na południe do latarniowca Nantucket Shoals – 40° 35’ N, 69° 36.5’ W
• Do latarniowca Ambrose Channel – 40° 28’ N, 73° 50’ W

Jak wszyscy wiemy, RMS Titanic nigdy nie dokończył swojego dziewiczego rejsu. W nocy 14 kwietnia 1912 uderzył w górę lodową o 23:40 ATS i zatonął zaledwie dwie godziny czterdzieści minut później. Jednakże jedno z nasuwających się pytań brzmi: gdzie był Titanic w czasie pierwszych trzech dni od opuszczenia Queenstown? Aby rozwiązać tę kwestię, zróbmy użytek z zapisywanej codziennie przebytej odległości dla owych trzech dni i planowanego kursu podróży.

To, co wiemy o przebytych dystansach, pochodzi z notatek prowadzonych przez Trzeciego Oficera Herberta Pitmana dla American Inquiry. Wyniki podano w tabeli:

Dzień Przedział czasu Odległość W kilometrach (po zaokrągleniu)
1 14:20 GMT 11.04 – płd. 12.04 484 mil morskich 895,4
2 Płd. 12.04 – płd. 13.04 519 mil morskich 960,15
3 Płd. 13.04 – płd. 14.04 546 mil morskich 1010,1

Całkowita odległość pokonana od Daunt’s Rock o 14:20 GMT(6) jedenastego kwietnia do południa czternastego kwietnia wynosiła 1549 mil morskich (2865,65 km).
Używając odległości przebytej każdego dnia wzdłuż znanego kursu możemy oszacować pozycję statku podczas lokalnego południa słonecznego dowolnej doby – 12, 13 i 14 kwietnia. Obrany kurs był w rzeczywistości ciągiem loksodrom wzdłuż Koła Wielkiego. Ale najbardziej interesują nas tylko końcowe punkty każdego dnia podróży, wyznaczone w południe. Dla pierwszego dnia musimy uwzględnić kurs obrany od latarniowca Daunt’s Rock do latarni Fastnet, a potem dodać część ortodromy z Fastnet do południa słonecznego 12 kwietnia.
Trasa z Daunt’s Rock do Fastnet składała się z dwóch odcinków. Pierwszy, od Daunt’s Rock do latarni Old Head of Kinsale, miał około 14 mil morskich (25,9 km).

Drugi , zaczynający się od tego punktu i sięgający do latarni Fastnet, usytuowanej na skałach przy południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii, miał około 41 mil morskich (75,85 km).

Całkowita droga wzdłuż południowego wybrzeża Irlandii została pokazana na rysunku poniżej:


Całkowita odległość pokonana wzdłuż tego kursu wynosiła około 55 mil morskich (101,75 km). Odejmując ten dystans od zanotowanej dla pierwszego dnia odległości otrzymujemy 484 – 55 = 429 mil morskich, czyli odległość od Fastnet do pozycji statku dla 12 kwietnia w południe. Ten punkt znajduje się na loksodromie od latarni do pozycji dla godziny 19:00 GMT, która to pozycja została przekazana z Titanica do statku La Touraine(7). Różnica między pozycją zanotowaną w południe a tą wysłaną do La Touraine wynosiła około 114 mil morskich (210 km).

Ruszając z punktu zanotowanego o 19:00 GMT do punktu południowego 13 kwietnia mamy do przebycia około 405 mil morskich (749,25 km) szlakiem Koła Wielkiego. Wynika to z faktu, że trasa pomiędzy południami dwunastego i trzynastego kwietnia miała 519 mil (960,15 km), a nowa pozycja z godziny 19:00 GMT dwunastego kwietnia była już 114 mil dalej, niż ta zanotowana w południe.

Aby dostać się do punktu, w jakim był statek w południe 14 kwietnia, musimy pokonać dystans 546 mil (1010,1 km) z pozycji południowej trzynastego kwietnia do miejsca znajdującego się o 060.6° od Kąta(9). To miejsce, kończące szlak na 42° N, 47° W, było punktem zwrotnym dla wszystkich statków zmierzających o tej porze ku wschodniemu wybrzeżu Ameryki Północnej. Wynik końcowy to 429 + 519 + 546 = 1494 mil (2766,89km) od Fastnet do lokalnego południa. Pozycja z godziny dwunastej to tylko 126 mil morskich (233,35km) od Kąta.

Na tej samej zasadzie jesteśmy w stanie określić przybliżone współrzędne dla każdego południa każdego dnia rejsu. Ponadto, używając ustalonych współrzędnych, możemy łatwo podać czas GMT:

Położenie Współrzędne GMT
Daunt’s Rock 11 kwietnia 51° 43’ N 08° 16’ W 14:20
Południe lokalne 12 kwietnia 50° 06’ N 20° 43’ W 13:24
Południe lokalne 13 kwietnia 47° 22’ N 33° 10’ W 14:13
Południe lokalne 14 kwietnia 43° 02’ N 44° 31’ W 14:58

Poniższa tabela pokazuje faktyczne odległości pokonane pomiędzy wyróżnionymi punktami wzdłuż trasy rejsu.

LPS – lokalne południe słoneczne (przyp. tłum.)

Odcinek Odległość (w milach morskich) Łączna odległość Obrany kurs
(Najbardziej prawdopodobny kurs przemierzony od latarniowca Daunt’s Rock light vessel do LPS 14 kwietnia)
Daunt’s Rock do Old Head of Kinsale 14.1 484 14.1 225°
Old Head of Kinsale do Fastnet 41.1 55.2 256°
Fastnet do LPS 12 kwietnia 429.1 484.3 260°
LPS 12.04 do 19:00 GMT 12.04 114.6 519 598.9 260°
19:00 GMT 12.04 do LPS 13.04 404.7 1003.6 249°
LPS 13.04 do LPS 14.04 545.8 546 1549.4 242°
Kurs planowany od LPS 14 kwietnia do latarniowca Ambrose Channel
LPS 14.04 do Kąta (42°N, 47°W) 126.1 126 1675.5 241°
Kąt do Nantucket Shoals 1022.8 1216 2698.3 265°
Nantucket Shoals do Ambrose 192.8 2891.1 268°

Trasa zaplanowanego kursu Titanica od latarniowca Daunt’s Rock do Ambrose Channel jest przedstawiona na poniższym rysunku. Dla uzupełnienia umieszczone jest również położenie wraku statku oraz pozycja z 19:30 ATM 14 kwietnia.


Zegary Titanica były każdej nocy cofane, tak aby w południe następnego dnia wskazywały 12:00.

Jak napisano w broszurze przeznaczonej dla pasażerów Olympica:
Cofanie zegarów co 24 godziny jest koniecznością. Zmiana czasu odbywa się około północy, zegary cofane są zazwyczaj o 35 do 45 minut, co zależy od tego, jaką odległość przewiduje się pokonać do południa dnia następnego. Jednakże podczas pierwszej doby, z powodu zmiany czasu z uniwersalnego na lokalny, konieczna poprawka może wynieść znacznie ponad 45 minut…

Skoro już mamy czas GMT dla każdego południa na statku, możemy łatwo określić, o ile cofano pokładowe zegary. Zmiana ta to różnica pomiędzy GMT z każdego lokalnego południa danego dnia a czasem GMT z lokalnego południa dnia poprzedniego, z wyjątkiem pierwszego dnia po opuszczeniu portu. W tym przypadku, jeżeli przy opuszczaniu Queenstown zegary pokazywały czas GMT, całkowite cofnięcie to różnica pomiędzy czasem południa lokalnego 12 kwietnia a godziną 12:00, co daje 1 godzinę 24 minuty.

Poniższa tabela przedstawia regulacje zegarów dla pierwszych trzech dni po opuszczeniu Queenstown:

Data Regulacja
11/12 IV 84 minuty
12/13 IV 49 minuty
13/14 IV 45 minuty

Należy także wspomnieć, iż planowana zmiana na północ 14/15 kwietnia wynosiła 47 minut i z powodu katastrofy nie została przeprowadzona.

Dodatkowo jesteśmy również w stanie określić odstępy czasu pomiędzy kolejnymi etapami podróży, co pokazuje tabela niżej:

Trasa Przedział czasu
Daunt’s Rock do LPS 12.04 23 h 04 min (23.07 h)
LPS 12.04 do LPS 13.04 24 h 49 min (24.82 h)
LPS 13.04 do LPS 14.04 24 h 45 min (24.75 h)

Teraz, skoro mamy już ten przedział czasu dla każdego dnia, możemy otrzymać prędkość dzieląc przebytą odległość przez czas potrzebny na jej pokonanie.

Trasa Średnia prędkość
Daunt’s Rock do LPS 12.04 484/23.07 = 21.0 węzłów
LPS 12.04 do LPS 13.04 519/24.82 = 20.9 węzłów
LPS 13.04 do LPS 14.04 546/24.75 = 22.1 węzłów

Należy jednak zaznaczyć, że jest to prędkość właściwa dla lądu i różni się od tej jaką można osiągnąć na wodzie. Niezależnie od zwiększenia prędkości z 70rpm w czwartek do 72rpm w piątek, a następnie do 75rpm w sobotę, prędkość lądowa nie wzrasta w takich samych proporcjach. Statek był niesiony Prądem Północnoatlantyckim, który na trasie podróży zmienia swoją siłę. W związku z tym, mimo poniesienia obrotów, jego prędkość lądowa drugiego dnia była podobna do tego z pierwszego. Wzrost prędkości o około jeden węzeł jest zauważony dnia trzeciego, kiedy i obroty zostały podniesione z 72rpm na 75rpm. Należy zauważyć, że dalsze podniesienia obrotów dokonano w niedzielę wieczorem, po włączeniu do pracy dodatkowych kotłów. Odnotowano, iż statek płynął z szybkością około 22,5 węzła (41,67 km/h) na mniej niż dwie godziny przed katastrofą.

Rozpatrując trasę od LPS 14 kwietnia to punktu znajdującego się 4,5 mili na południowy zachód od Kąta, potem do pozycji z godziny 19:30, a następnie do punktu kolizji, bliskiemu obecnemu położeniu wraku, otrzymujemy odległość wynoszącą około 260 mil morskich. 11 godzin 40 minut od południa średnia prędkość lądowa wynosi 22,5. Należy zauważyć, iż zmierzona w chwili katastrofy odległość przebyta od południa również wynosiła 260 mil.

Podsumowując... thrrr... *zakłócenia na łączach*... thrr... *Tit przejmuje mikrofon* podsumowania nie będzie. Każdy wie, co wyniósł z tego artykułu, w końcu nie jesteśmy dziećmi.

_________________________________
(1) Dzisiejsze Cobh (przyp. tłum.)
(2) Latarniowiec to statek pełniący rolę latarni morskiej lub innego światła nawigacyjnego. Klasyfikowany jest jako pływający znak nawigacyjny. Przeważnie bez napędu, zakotwiczony na stałe w miejscu, gdzie budowa latarni morskiej jest niemożliwa albo nieopłacalna (przyp. tłum., źródło: wikipedia.pl)
(3) W roku 1880 według uchwały parlamentu czasem obowiązującym dla Wielkiej Brytanii stał się czas uniwersalny/środkowoeuropejski (Greenwich Mean Time, GMT). W tej samej uchwale czasem przepisowym w Irlandii został Dublin Mean Time (DMT, dziś UTC−0:25) i tak zostało aż do roku 1916, kiedy został zmieniony na GMT. Dublin leży na długości 6° 15' W, co oznacza, że DMT był 25 minut za GMT [po bardziej szczegółową historię tego tematu zobacz Greenwich Time and the Longitude Dereka Howse’a (National Maritime Museum / Philip Wilson Publishers, 1997)]. Jednakże według norm i regulacji International Mercantile Marine Company (właścicieli White Star Line), działającej w 1912, godziny wpłynięcia lub wypłynięcia na i z wód angielskich lub irlandzkich miały być odnotowywane według GMT. Po wypłynięciu na pełne morze czas był ustalany według lokalnego południa słonecznego, czyli chwili gdy słońce osiągało najwyższy punkt na niebie. Czas ustalany w ten sposób nazywany był Apparent Time Ship (ATS). Podczas wpływania lub opuszczania miejsc w Stanach Zjednoczonych lub Kanadzie, czas zmieniany był na uniwersalny dla siedemdziesiątego piątego południka długości geograficznej zachodniej, czyli pięć godzin za GMT.
(4) Ortodroma (fragment Koła Wielkiego) to ścieżka, którą można byłoby otrzymać biorąc maksymalnie napięty sznurek i wykorzystując go do połączenia dwóch dowolnych miejsc na Ziemi. Jest to najkrótsza droga łącząca oba punkty (krótko mówiąc – połączenie dwóch punktów w linii prostej; przyp. tłum).
(5) Loksodroma to ścieżka którą można byłoby otrzymać podążając według kursu ustalonego przez kompas bez żadnych zmian. Jeśli kierowałbyś się dokładnie na północ lub południe, poruszałbyś się szlakiem koła wielkiego na jednym z południków. Podobnie jeśli znajdowałbyś się na równiku i płynął prosto na wschód lub zachód. Każdy inny kierunek ostatecznie będzie spiralą prowadzącą do jednego z biegunów.
(6) Tę trasę, znaną jako kurs południowy, obierały parowce kierując się na zachód przez Atlantyk po opuszczeniu Queenstown. Była w użyciu od 15 stycznia do 23 sierpnia. Punkt nazywany ‘’kątem’’ oznaczał koniec części pokonywanej wzdłuż koła wielkiego (ortodromy) dla rejsów wschód-zachód. Parowce kierujące się na wschód osiągały ten punkt 60 mil morskich na południe od ‘’kąta’’ zanim same dotarły do części koła wielkiego. Od 24 sierpnia do 14 stycznia trasy te były przesuwane na północ o ok. 120 mil morskich i nazywano je wtedy kursami północnymi. Podróż szlakiem północnym przez Atlantyk było o ok. 110 mil morskich krótsza. Po katastrofie Titanica kursy południowe zostały przesunięte jeszcze bardziej na południe.
(7) Mimo iż kursy statków były zazwyczaj ustalane w południe każdego dnia, okazuje się, że kurs Titanica został zmieniony około pięć godzin trzydzieści sześć minut po lokalnym południu słonecznym (które było o 13:24 GMT) dwunastego kwietnia. Pozycja z 19:00 GMT, którą przekazano do La Touraine o 19:45 GMT, jest około sześć mil na północ od ortodromy na zanotowanej długości geograficznej. Warto zauważyć, że w dzienniku pokładowym drugiego rejsu Olympica do Nowego Jorku (w lipcu 1911) ostatnie dwie z trzech pozycji południowych wzdłuż tej trasy były odpowiednio dziesięć i osiem mil morskich wysunięte na północ. Ponadto pierwsza pozycja południowa części rejsu Olympica z Kąta do Nantucket Shoals była sześć mil na północ od loksodromy na której statek miał się znajdować.


Źródło:
Samuel Halpern ( 2007 ) Keeping Track of a Maiden Voyage ET Research (ref: #5479, accessed 17th July 2010 02:35:59 PM)
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez TITANICzna dnia Pon 16:42, 19 Lip 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tar-Minyatur




Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 2731
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Nie 21:00, 18 Lip 2010    Temat postu:

Wszystko pięknie, ale dwóch ważnych rzeczy się nie dowiedziałem:
1. Po przeczytaniu wstępu chciałem już przełamać moją wściekłą nienawiść do Amerykanów i zacząć korespondować z tym człowiekiem, ale przez cały artykuł nie dowiedziałem się, co w nim mógłbym podciągnąć pod kategorię "bratnia dusza".
2. Kiedy w końcu nastąpił skręt (dlaczego w ogóle "Corner" przełożyłaś jako "Kąt", a nie "Zakręt"? Let's see how this baby corners!), o 19:30 czy wcześniej?
Edycja: po zapoznaniu się z oryginałem rozumiem, że Zakręt nastąpił 4 i pół nm po południu 14 kwietnia, tak?
Swoją drogą, cóż to za obyczaj, żeby z piwem!
Edycja: Jeżeli chcesz, ja mogę to połączyć. To będzie niewysłowiona przyjemność móc usunąć Twój post.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tar-Minyatur dnia Nie 22:21, 18 Lip 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
TITANICzna
Capo di tutti capi



Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 1978
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Włocławek/Kraków
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 16:53, 19 Lip 2010    Temat postu:

Tar-Minyatur napisał:

(dlaczego w ogóle "Corner" przełożyłaś jako "Kąt", a nie "Zakręt"?

Już nie pamiętam. To pewnie była jedna z tych sytuacji, gdy nie znalazłszy nic na ten temat po polsku dałam pierwszą pasującą nazwę, bez udziwnień. W sumie w kącie się skręca, nie?
Cytat:
Edycja: po zapoznaniu się z oryginałem rozumiem, że Zakręt nastąpił 4 i pół nm po południu 14 kwietnia, tak?

Pewnie tak.
Cytat:
Edycja: Jeżeli chcesz, ja mogę to połączyć. To będzie niewysłowiona przyjemność móc usunąć Twój post.

Ha, nie ma mowy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Artykuły o Titanicu Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin