Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


Stabilnosc statków.

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Statki inne niż Titanic
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Seraphiel




Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 755
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 20:46, 30 Paź 2012    Temat postu: Stabilnosc statków.

Czyli jak nie zapewnić pasażerom huśtawki ;)

Jak to było? Z tego co wiem Imperator chociaż przodował w arch wnętrz to miał ze stabilnością straszne problemy. Nawet po usunięciu marmurowych dekoracji i dodaniu balastu ;) Zdaje się że problemy ze stabilnością miały również Mauretania i Lusitania a nawet wspaniała Normandie.

Co w takim razie decydowało o stabilności statku? Kształt kadłuba? Odpowiedni ciężar? Dzisiaj statki chyba nie mają już takich problemów przy tych wszystkich stabilizatorach?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Krzychu74




Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 312
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kłodzko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:42, 30 Paź 2012    Temat postu:

Witam!
O własnie, to ja korzystając z okazji, że kolega Seraphiel załozył wątek o stabilności pozwolę sobie zapytać się speców od kiedy zaczęto montować na statkach stępki (przeciw)przechyłowe?
Mam na myśli takie najprostsze:
[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Godzilla




Dołączył: 01 Paź 2010
Posty: 310
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Warsaw
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:52, 31 Paź 2012    Temat postu:

Jestem pewny, że na Titanicu jeszcze takich nie było, ale po wojnie, chyba w latach 30 już zaczęły się pojawiać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
psrus




Dołączył: 16 Lut 2011
Posty: 771
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:21, 31 Paź 2012    Temat postu:

Jak to nie było? Titanic miał stępkę przechyłową i aż mnie dziwi że ktoś o tym nie wie. Blue_Light_Colorz_PDT_15
O ile się orientuję to na stabilność statków wpływała obecność wysokich pomieszczeń, a którymi jak wiemy napakowane były wielkie statki tamtej ery jak i później. Na statkach klasy Olympic nie zdecydowano się na umieszczenie takich wysokich pomieszczeń.
Później zaczęto eksperymentować ze stabilizatorami żyroskopowymi ale zdaje się przynajmniej na początku efekty były zaledwie średnie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
perek
SHIPerek



Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 3595
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kłodzko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 17:22, 01 Lis 2012    Temat postu:

Psrus ma chyba rację. Normandie miała największe ciągi gigantycznych pomieszczeń, a aż do modernizacji była bardzo niestabilna i potrafiła się groźnie "przetaczać" z burty na burtę. Ale w jej przypadku pomogło dobudowanie części nadbudówki na rufie i przede wszystkim zmiana kształtu śrub.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jacek1974




Dołączył: 03 Kwi 2016
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 10:15, 03 Kwi 2016    Temat postu:

Dobrze ,ze tu trafiłem .Wytłumaczę Wam Drodzy forumowicze na czym polega stabilność.Chodzi tu o położenie środka ciężkości ,czyli o wysokość metacentryczną.Każda jednostka pływająca jest skazana na bujanie .Statek pasażerski też.Grunt w tym ,zeby tak dobrać i obliczyć położenie ciężarów żeby statek nie kładł się na burte z byle powodu i nie był za "sztywny" .Sztywny - czyli nie powracał do położenia równowagi zbyt szybko.Obie cechy są szkodliwe dla statku i pasażerów.Sztywność moze doprowadzić do zbytnich naprężeń kadłuba .Statek nigdy nie waży tyle samo więc trzeba kompensować każdy ubytek ciężaru wodą balastową.Zużycie zapasów ,wody ,paliwa ,pasazerów powoduje jego zmiane cięzaru.Jeśli jednostka powraca płynnie i niezbyt szybko do połozenia równowagi to jest ok.Jeśli za szybko lub za wolno i kiepsko się zachowuje na fali ( np. nurza się jak nasz przedwojenny ms.Piłsudski) to mówimy ,ze ze ma słabą dzielność morską.Stępki przechyłowe są najprostszym sposobem na poprawienie stabilności .Dochodzi jeszcze balastowanie jednostki i właściwe sterowanie ( sztormowanie ) jednostką w czasie złej pogody.Nie wiem czy znacie słynne kłopoty Andrea Dorii ??Doria zabierała w rejs 2000 t oleju opałowego do kotłów.Miała napęd turbinowy -parowy z agregatami dieslowskimi.Statek po dopłynięciu do brzegów Ameryki miał juz prawie kompletnie opróżnione zbiorniki.W miejsce paliwa powinien zabrać wodę zaburtową.Jednak kapitan Calamai oszczędnościowo jej nie pobrał bo musiałby ją oddać na statki w porcie i przez to wydać z kasy armatora "kilka"dolców.Spowodowało to że w pierwszej podróży statek dostał gwałtownego 28 % owego przechyłu.Zrobił się niezły kipisz w jadalniach Dorii i zła sława przylgnęła do tego statku .Etykieta statku niestabilnego choć wcale tak nie było.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ZalanyKociol




Dołączył: 31 Sty 2017
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Sob 13:20, 15 Lip 2017    Temat postu:

"Zużycie zapasów ,wody ,paliwa ,pasazerów powoduje jego zmiane cięzaru."
no to żeś pojechał,od kiedy pasażerowie się.............zużywają? a załoga się już nie zużywa?

z biegie czasu gdy ubywa paliwa i zapasów na statku ubytki się zastępuje balastem,w tym wypadku wodą którą wpompowuje się do zbiorników balastowych,w niektórych statkach były stosowane złącza kompensacyjne,był nawet budowane prototypowe statki tak zwane przegubowce ale statek z przegubami nie sprawdzał się więc udoskonalano to co było czyli złącza kompensacyjne obecnie są inne techniki i złącz kompensacyjnych zbytnio nie stosuje się,juz prędzej w kadłubie statku są dodatkowe zbiorniki które można wypełnić wodą lub opróżnić je z niej w razie konieczności.

pracowałem na kontenerowcach więc wiem jak to wygląda,statek w sztormie i tak czy tak zawsze się trochę "odkształca" gdyby kadłub był zupełnie sztywny doszłoby do przełamania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Statki inne niż Titanic Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin