Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna


Postęp cywilizacyjny przez pryzmat żeglugi pasażerskiej

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Statki inne niż Titanic
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tar-Minyatur




Dołączył: 08 Lut 2008
Posty: 2731
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Pon 0:06, 05 Mar 2012    Temat postu: Postęp cywilizacyjny przez pryzmat żeglugi pasażerskiej

Ostatnio w natchnieniu zebrałem dane o kolejnych zdobywcach Błękitnej Wstęgi oraz o największych w danym czasie statkach na świecie oraz uporządkowałem je chronologicznie. Można wyciągnąć z tego kilka ciekawych wniosków:
- w latach 1850-1875 nastąpił niemal zupełny zanik przyrostu rekordowych szybkości na trasie transatlantyckiej. Przyczyny? Hmm, być może wojna domowa, być może nie było aż tak silnego zapotrzebowania, być może kwestie techniczne?
- podobna rzecz zdarzyła się w latach 1895-1906, kiedy silniki tłokowe doszły do kresu wytrzymałości i dopiero turbina parowa spowodowała pobicie rekordów przez siostry Cunarda (a następne przejęcie Błękitnej Wstęgi dopiero w 1929 roku!)
- lata 1895-1914 to najszybszy przyrost bezwzględnej wielkości największych jednostek, brutalnie przerwany przez I wojnę światową. Potem, w czasach kryzysu i interwencjonizmu wielkie jednostki powstawały tylko przy współpracy państwa, a także o wiele rzadziej.
-paradoksalnie, to dziś (a właściwie przed nadejściem kryzysu, więc raczej wczoraj wieczorem) jesteśmy świadkami najdynamiczniejszego wzrostu wielkości statków. Szybkość natomiast nie przyrasta.
Co ciekawe, to właśnie działania Morgana, który zdołał niemal zmonopolizować przewozy transatlantyckie, mogą być odpowiedzialne za drugi z opisanych okres spowolnienia. Jedyną liczącą się konkurencją był Cunard, który zresztą mógł sobie pozwolić tylko na dwa duże statki. Firmy Morgana nie odpowiadały, bo nie musiały.
Natomiast po I wojnie światowej wyniszczony monopolem przemysł transportowy nie był w stanie budować dużych jednostek bez pomocy państwowej. A przecież mogliśmy się doczekać cudów! Gigantów! Przed nadejściem ery lotnictwa.

Jeżeli będą zainteresowani, mogę uczynić moje excelowskie elaboraty bardziej czytelnymi i przesłać lub umieścić na jakimś darmowym serwerze. Mogę też rozpatrzyć problem wzrostu względnego: o ile dany rekord był większy od poprzedniego?
Edycja: zapraszam do ogólniejszej dyskusji o żegludze transatlantyckiej w kontekście swoich czasów. Czy wojna secesyjna zmniejszyła liczbę przewozów, czy też zmniejszyła ją restauracja? Jak sytuacja polityczna przenosiła się na kondycję żeglugi?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tar-Minyatur dnia Pon 0:08, 05 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tomek_s_1990




Dołączył: 12 Mar 2011
Posty: 875
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 0:30, 05 Mar 2012    Temat postu:

Ciekawe spostrzeżenia. Mógłbyś też jeszcze sprawdzić jak to się wszystko ma do ilości przewożonych pasażerów ze szczególnym uwzględnieniem emigrantów.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
perek
SHIPerek



Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 3595
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kłodzko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 16:47, 26 Mar 2012    Temat postu:

Coś zupełnie w ten deseń:

http://www.youtube.com/watch?v=GSUUF88oXfU&feature=related

Dawno nie obejrzałem filmu na YT z taką przyjemnością.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna -> Statki inne niż Titanic Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin