Kobra83 |
Wysany: Pi 0:15, 22 Cze 2012 Temat postu: Kolekcja Titanica NR 34 |
|
Spis Treci: Wspaniae wntrza w rnych stylach. Pod wielk kopu.
Wspaniae wntrza w rnych stylach
Przy projektowaniu wntrz „Titanica” architekci nie ograniczyli si ani do jednego stylu, ani do najpopularniejszych wczenie tendencji artystycznych. Olbrzymie salony, szerokie korytarze i bogato zdobione klatki schodowe urzdzono tak, by zrobi jak najwiksze wraenie na wymagajcej klienteli. Pokady, na ktrych wydzielono pomieszczenia przeznaczone dla pasaerw poszczeglnych klas, mogy przyj setki goci, a kabiny urzdzono wedug rnych stylw, by trafi we wszelkie gusty.
„Titanic” mia osiem pokadw mieszkalnych. Na niszych pokadach haas i wibracje bardzo daway si we znaki. W miar posuwania si w gr kabiny byy coraz bardziej widne i luksusowe. Kabiny, apartamenty, a take salony pierwszej klasy usytuowano na najwyszych pokadach, pomieszczenia drugiej klasy - w rodkowej czci parowca, a dla pasaerw trzeciej klasy przeznaczono pokady najnisze oraz cz rufow i dziobow. Na pokadzie G, zwanym „lower deck”, pooonym najniej tj. bezporednio na kotami, znajdoway si kabiny trzeciej klasy.
Kryty pokad spacerowy dla pasaerw pierwszej klasy. Osonici od wiatru eleganccy pasaerowie mogli tutaj spokojnie spacerowa i kontemplowa morze, a take w kadej chwili przej do zarezerwowanych dla nich salonw.
<script>
Na pokadzie F - „middle deck” mieciy si kabiny trzeciej klasy i cz kabin drugiej klasy, jadalnia trzeciej i pywalnia pierwszej klasy. W pierwszej chwili mogoby si wydawa, e ta ostatnia bya pooona zbyt nisko w stosunku do pozostaych pomieszcze pierwszej klasy. W istocie jednak projektanci zastosowali w tym wypadku kryterium funkcjonalne, bowiem pywalnia znajdowaa si dokadnie nad kotami, dziki czemu rozwizano problem ogrzewania wody Pokad „E” zwany „upper deck” by pokadem wycznie mieszkalnym. W czci dziobowej i rufowej, tj. tam, gdzie ze wzgldu na konstrukcj kaduba warunki podry byy mniej komfortowe, mieciy si kabiny trzeciej klasy, a w centralnej czci kaduba - kabiny drugiej i pierwszej klasy
Elegancka herbaciarnia pierwszej klasy. Wntrze zaprojektowano tak, by przypominao werand z ogrdkiem. Miejsce to okrelono na pokadzie jako "palm court" czyli palmiarnia.
<script>
Pokad D - „saloon deck” skada si z czci mieszkalnej, w ktrej rozlokowano kabiny pierwszej, drugiej i trzeciej klasy oraz niektre z pomieszcze publicznych, przede wszystkim pierwszej klasy Znajdowaa si tam elegancka recepcja, bogato zdobiona jadalnia pierwszej klasy, a take niemniej elegancka jadalnia klasy drugiej. Na pokadzie C - „sheter deck” obok najbardziej luksusowo urzdzonych apartamentw pierwszej klasy miecia si take jadalnia przeznaczona wycznie dla dam do towarzystwa i guwernantek, salon fryzjerski, biblioteka drugiej klasy, palarnia trzeciej klasy i odkryty pokad spacerowy drugiej i pierwszej klasy. Pomylano nawet o specjalnych pomieszczeniach przeznaczonych dla zwierzt domowych towarzyszcych pasaerom pierwszej klasy. Pokad B zwany „bridge deck” by pooony stosunkowo wysoko i dlatego przeznaczono go wycznie dla pasaerw pierwszej i drugiej klasy. Poza apartamentami pierwszej klasy, znajdowaa si tam palarnia drugiej klasy, a take restauracja i kryty pokad spacerowy dla pierwszej klasy.
W czasie podry przez ocean lubicy sport pasaerowie pierwszej klasy mogli wiczy na urzdzeniach, w ktre wyposaono sal gimnastyczn - prekursork nowoczesnych fitness clubw.
<script>
Pokad A, zwany spacerowym - „promenade deck”, by niewtpliwie najelegantszym i najwykwintniej urzdzonym pokadem na caym statku. Znajdowaa si tutaj palarnia pierwszej klasy, weranda i „palm court” - palmiarnia, salon, czytelnia i niektre apartamenty pierwszej klasy. Najwyszy pokad zwano szalupowym, czyli „boat deck”, poniewa umieszczono na nim odzie ratunkowe. Cz tej rozlegej, odkrytej przestrzeni przeznaczono dla pasaerw pierwszej klasy. Miecia si tam take nowoczenie wyposaona sala gimnastyczna i gwne wejcie do salonw pierwszej klasy, nad ktrym growaa imponujca kopua ze szka i kutego elaza. Wszystkie pokady byy wyranie podzielone na sektory przeznaczone dla poszczeglnych klas. Kada z klas miaa wasn promenad, starannie wydzielon, jak wszystkie inne pomieszczenia na „Titanicu”. Wszystkie trzy klasy czyo tylko jedno: warunki podry nieporwnywalnie lepsze ni na innych wczesnych transatlantykach.
Gdyby na "Titanicu" stworzono ranking miejsc najbardziej magicznych czy te najpeniej oddajcych wspaniao luksusowego transatlantyku prawdopodobnie na pierwszym miejscu znalazaby si zwieczone wielk kopu schody.
<script>
Pod wielk kopu
Pasaerowie pierwszej klasy na „Titanicu” mogli si czu jak w jednym z najbardziej luksusowych i najelegantszych gmachw tamtej epoki. Zarezerwowano dla nich prawie w caoci ogromn przestrze, ktra cigna si przez kolejne pokady w rodkowej czci statku i obejmowaa prawie dwie trzeciej caej dugoci kaduba. Na pokadzie najwikszego i najwspanialszego transatlantyku na wiecie ogromn powierzchni przeznaczono na pomieszczenia mieszkalne i rekreacyjne dla pasaerw. Najbardziej efektownym i najelegantszym wntrzem bya z pewnoci dopracowana w najdrobniejszych szczegach, bogato zdobiona klatka schodowa. Usytuowano j midzy pierwszym, a drugim kominem od strony dziobu. Schody czyy wszystkie pokady transatlantyku, sigajc najwyszego, gdzie znajdowao si imponujce wejcie. Klatka schodowa zostaa zaprojektowana w angielskim stylu przeomu XVII i XVIII wieku, zwanym „William and Mary” (1689-1702), z t rnic, e zamiast cikich, intarsjowanych balustrad - jak to byo w zwyczaju w owych czasach - zastosowano ornamentalne balustrady z kutego elaza, we francuskim stylu Ludwik XIV (1638-1715), podobnie jak czyniono w duych willach w Anglii. Druga klatka schodowa, usytuowana midzy trzecim i czwartym kominem, liczc od strony dziobu, nie rnia si stylem od gwnych schodw. Bya jednak mniejsza, jako e czya tylko trzy pokady: od spacerowego po szalupowy i umoliwiaa komunikacj w obrbie pierwszej klasy: midzy kabinami a restauracj i palarni.
Piknie owietlajcy klatk wiecznik nadawa jeszcze bardziej jej luksusu i elegancji.
<script>
Do gwnej klatki schodowej wchodzio si na grze eleganckim wejciem idealnie stopionym z otoczeniem. Komunikacj uatwiay take trzy windy ulokowane w pobliu. Kute elazo zastosowane w balustradzie gwnych schodw urozmaicono ornamentami z brzu w formie stylizowanych rolin i kwiatw. ciany obito dbowymi panelami, ktre nadaway temu wntrzu surow prostot i szlachetno. W niektrych miejscach panele zdobiy kunsztowne paskorzeby w stylu renesansowym, nawizujce do arcydzie Grinlinga Gibbonsa (1648-1721), mistrza z koca XVII stulecia, bliskiego wsppracownika znakomitego angielskiego architekta Christophera Wrena. Zwieczeniem klatki schodowej byo sklepienie w formie kopuy ze szka i kutego elaza. U szczytu gwnego biegu schodw, na ppitrze, cian ozdobiono paskorzeb, ktra dodawaa lekkoci cikiej nieco konstrukcji z litego drewna. W centrum paskorzeby umieszczono zegar, a po jego bokach dwie postaci kobiece, symbolizujce Honor i Chwa koronujce Czas. Zreszt w wystroju „Titanica” nie brakowao odwoa do mitologii greckiej, szczeglnie do mitw o Tytanach. Nie tylko sam wybr nazw „Olympic” i „Titanic” dla dwch bliniaczych jednostek, ale take liczne nawizania do sztuki staroytnej we wntrzach parowcw wiadczyy o czym wicej, ni tylko o erudycji architektw i dekoratorw zatrudnionych przez White Star Line.
U dou monumentalnych, bogato zdobionych schodw, czcych wszystkie pokady przeznaczone dla pasaerw pierwszej klasy, umieszcono du latarni, ktr podtrzymywa amorek.
<script>
Pene przygd ycie Tytanw miao tragicznym epilog, do ktrego oczywicie prno byoby szuka nawiza na statkach. Mitologizujca ikonografia wntrz symbolizowa miaa raczej wiar w moliwo stworzenia nowej przestrzeni dla czowieka. Punktem odniesienia miay by dla niej wzorce klasyczne, podziwiane i naladowane ze wzgldu na wewntrzn harmoni i doskonao formaln.
Wierna rekonstrukcja przestronnego ppitra, na ktre mona byo si dosta z pokadu szalupowego gdzie pod wielk kopu otwieray si wspaniae schody prowadzce do salonw pierwszej klasy.
<script>
Fundamentaln rol w tej nowej przestrzeni zyskiwa czowiek. Std wynikay nawizania do renesansowego pojmowania natury w poczeniu z powrotem do wzorcw antycznych. Przedstawienia figuratywne na pokadzie „Titanica” charakteryzuje poszukiwanie tematw wzniosych i uniwersalnych, denie do jak najcilejszego powizania treci i formy. Zdobycze technologiczne i naukowe wykorzystane przez twrcw tego krla mrz symbolizoway spotkanie natury i umysu czowieka, z ktrego ten ostatni - uwolniwszy si od tradycyjnych przesdw - wychodzi zwycisko. Te idee przedstawiono we wntrzach „Titanica” i nimi przesycona bya atmosfera luksusowego transatlantyku.
Synna paskorzeba z zegarem zdobica cian na pierwszym podecie wielkich schodw w pierwszej klasie. Postacie obok zegara to Honor i Chwaa, ktre dokonuj koronacji Czasu.
<script>
W nastpnym numerze: Ogromne salony i stylowe meble. Salon i jadalnia drugiej klasy.
rdo: "Titanic" zbuduj sam. Kolekcja Hachette. |
|