Autor Wiadomość
wranth
PostWysłany: Wto 14:18, 21 Mar 2023    Temat postu:

пест149.1продPERFMusiWaltАмерЗоттMullЛарихороJohnрассРоссBrazфакуNX10КлимручкинстклейсостS900
RivaRafaXVIIMichXVIIзащиTibeDeadиспоКиреSereAquaCharВиноязыкMurpЧосиVampcombСлон4CS2DownВишн
ПортBonuJeweArktLighКарзАртиHBecЛариБрумРуткПрохPushмелоSelaPaliProgБадибейсYorkСобоавтоPush
ГоляШтейElegмолнКогиСредСалеZoneChicЦветZoneZonePaliSakyКочеKarlсборрассБариПетрJameZoneШкур
мгноZoneTerrPeteGeleZoneZoneZoneZone1177КокоВаргZoneXVIIПрийXVIIменяПанкОльгXVII03-0ZoneZone
ZoneфарфклейEDGEподвAdriПроиZanuMotoRobiolfgКузнFeelBeflпласDOUGКула9031STARFIATРоссмедиJazz
Valiсвечкородевуcasu2879AdobWindwwwnWindBarbBorkBranсертChowАргеуспеДонцЛитРЛитРKarmBeteBasi
LukiLondJoseдопоСрезXXIIПрезКислRubyособкиноBrowЕврохороГрибwwwmSunnпровРомаCharБелыAnthХвал
МамоWilhМухиКузнКариАбелЗнамJeweMcKiКарпDaviКругавтоЛьвоТорообосPockГлобGreeРодиЮшкоEDGEEDGE
EDGEТойбMariзнаквремOrieавтоПавлПигаВорохудоПопоDanituchkasавтоGlor
Karol_W
PostWysłany: Sob 12:11, 16 Lip 2016    Temat postu:

TITANICzna napisał:
Zastanawia mnie jedno - skoro telegrafy awaryjne były używane w przypadku awarii głównych, to dlaczego wszystkie cztery się uruchomiły? Na mostku też użyto wszystkich? Nie pamiętam.


Gdzieś wyczytałem (nie pamiętam czy to było na ET, czy na jednej z grup o Titanicu na Facebooku, której jestem członkiem), że poprzez wydanie rozkazu na obu telegrafach, Murdoch chciał dać mechanikom do zrozumienia, że to nie jest "zwykłe" zatrzymanie, lecz szczególnie ważny rozkaz wydany w sytuacji zagrożenia.

Tak przynajmniej zrozumiałem to co było tam napisane.
TITANICzna
PostWysłany: Sob 11:21, 16 Lip 2016    Temat postu:

Karolu, nie jestem w stanie się odnieść w tym momencie do tego, czy Twój tok rozumowania jest dobry, czy nie, bo nie zajmowałam się kwestią telegrafów w maszynowni, ale uważam, że brzmi to logicznie i bardzo doceniam tę analizę.

Zastanawia mnie jedno - skoro telegrafy awaryjne były używane w przypadku awarii głównych, to dlaczego wszystkie cztery się uruchomiły? Na mostku też użyto wszystkich? Nie pamiętam.
Karol_W
PostWysłany: Czw 22:34, 14 Lip 2016    Temat postu: Telegrafy w maszynowni.

Witam.

Od dawna zastanawiała mnie jedna kwestia związana z maszynownią. A jest nią dokładna lokalizacja telegrafów w maszynowni silników tłokowych. Dziś spróbuję rozwikłać tę zagadkę i zarazem przedstawić wam swoją teorię na ten temat.

Ale najpierw trochę słów wstępu.

Do komunikacji między mostkiem a maszynownią używano telegrafów. Na mostku znajdowało się ich pięć, z czego do bezpośredniej komunikacji z maszynownią używano trzech. Zaczynając od prawej strony były to:

1. Prawy główny telegraf maszynowy (skrajny prawy)

2. Awaryjny telegraf maszynowy (w środku)

3. Lewy główny telegraf maszynowy (skrajny lewy)

Wiem, że to model trójwymiarowy, ale nie znalazłem zdjęcia które pokazuje cały mostek.



Główne telegrafy maszynowe były identyczne. Oba miały rączki od obu silników tłokowych, prawa rączka dla prawego silnika, lewa dla lewego. Telegrafy były połączone ze sobą systemem wałków, więc zmiana położenia rączki w jednym telegrafie powodowało reakcję rączki w drugim telegrafie.
Instalacja dwóch takich telegrafów po obu stronach mostka była podyktowana względami praktycznymi. W trakcie manewrowania jednostką w portach kapitan i oficerowie pełniący wachtę mogli znajdować się zarówno w prawym jak i lewym skrzydle mostka. Więc podwójny telegraf maszynowy ułatwiał komunikację z maszynownią.

Telegraf awaryjny miał taki sam cel co główne telegrafy maszynowe, lecz w przeciwieństwie do tych drugich, był on używany w razie awarii któregoś z głównych telegrafów.

Teraz trochę o telegrafach w maszynowni:

Oba telegrafy główne na mostku miały połączenie z dwoma głównymi telegrafami w maszynowni. Prawe rączki telegrafów z mostka były połączone z głównym telegrafem prawego silnika. Analogicznie było z lewą stroną.

Natomiast jeden telegraf awaryjny na mostku był połączony z dwoma niezależnymi telegrafami awaryjnymi w maszynowni. Jeden dla prawego i jeden dla lewego silnika.

Poniższe zdjęcie pokazuje Platformę Startową w maszynowni statku SS Nieuw Amsterdam zbudowanego dla linii Holland America Line przez stocznię H&W. Platforma Startowa to miejsce z którego kontrolowano pracę silników. Na zdjęciu widać pokrętła od głównych zaworów stopu, znacznie większe pokrętła do manualnej obsługi biegu cofania, dźwignie zaworów odprowadzających wodę z cylindrów a także cztery telegrafy. Dwa główne i dwa awaryjne. Co prawda te silniki są nieco mniejsze niż na liniowcach klasy Olympic, ale zdjęcie daje ogólne wrażenie jak mogła wyglądać Platforma Startowa na Titanic'u.



A teraz główna część.

Dokładna lokalizacja telegrafów w maszynowni nie jest udokumentowana w żadnym opisie tego pomieszczenia. Telegrafy nie są również uwzględnione na żadnym istniejącym planie. Mimo to dzięki kilku źródłom mamy dość dobre przypuszczenia gdzie te telegrafy mogły się znajdować.

Jednym z tych źródeł jest zeznanie smarowacza Frederick'a Scott'a. Nie ma sensu ich tu kopiować, po prostu wrzucam link:

http://www.titanicinquiry.org/BOTInq/BOTInq06Scott01.php

W skrócie: tuż przed zderzeniem, Scott był w maszynowni turbiny i stał przy drzwiach prowadzących do maszynowni silników tłokowych. Z tego miejsca widział jak wszystkie (?) cztery telegrafy wydzwaniają komendę STOP.

Co nam to daje?

Na początek jedna informacja dotycząca rozkładu cylindrów. Zaczynając od przodu w kierunku rufy był to cylinder:

- niskiego ciśnienia
- wysokiego ciśnienia
- średniego ciśnienia
- niskiego ciśnienia

Otóż przy wewnętrznych kolumnach podtrzymujących cylindry wysokiego ciśnienia znajdowały się parowo-hydrauliczne silniki Brown'a za pomocą których zmieniano kierunek obrotu silników. Silniki te były dość pokaźnych rozmiarów, a Scott widział Platformę Startową z drugiego pomieszczenia. Gdyby telegrafy znajdowały się za silnikami Brown'a (czyli w rejonach przedniego cylindra niskiego ciśnienia) Scott nie byłby w stanie dostrzec jaką pozycję wydzwaniają. A więc telegrafy znajdowały się przed nimi.

Drugie źródło.
Właściwie jest to jedno zdjęcie. Pokazuje ono telefony w maszynowni Olympica. Nie jest ono zbyt wysokiej jakości, jednak na podstawie lokalizacji wodoszczelnych drzwi w tle mogę stwierdzić, że zdjęcie pokazuje rejony kolumny w rufowej części pomieszczenia. Z lewej widać również wewnętrzną kolumnę tylnego cylindra niskiego ciśnienia. Na zdjęciu nie widać ani śladu telegrafów.



Podsumowując: wszystkie cztery telegrafy znajdowały się między silnikami Brown'a a wewnętrznymi kolumnami tylnego cylindra niskiego ciśnienia. Tak jak na załączonym obrazku. Niebieskie okręgi to pozycje silników Brown'a.

https://zapodaj.net/images/f68c0de566ec1.png

Teraz nałóżmy na ten obrazek hipotetyczne pole widzenia Scotta w momencie kiedy widział telegrafy. Oczywiście w uproszczeniu.

https://zapodaj.net/images/8ba590df620f8.png

Telegrafy po lewej stronie pod względem umiejscowienia są lustrzanym odbiciem prawej strony. (wiele zdjęć maszynowni na statkach tamtego okresu pokazuje taki układ, więc zakładamy, że na Titanic'u jest podobnie) Ponieważ z tego miejsca lewy silnik widać nieco mniej niż prawy, umiejscowienie rozważamy w oparciu o lewą stronę.

Po nałożeniu tych wszystkich rzeczy na siebie, możemy już wysnuwać przypuszczenia co do dokładnej lokalizacji telegrafów w maszynowni. Czerwony prostokąt wokół lewej kolumny to stanowisko telefonów. Poniższy obrazek pokazuje jedynie moje przypuszczenie co do lokalizacji telegrafów, chętnie posłucham co na ten temat myślą inni użytkownicy.

https://zapodaj.net/images/8617babd84ef8.png

Prawe telegrafy oznaczyłem jako żółte ponieważ biorąc pod uwagę kąt widzenia mam poważne wątpliwości, czy Scott rzeczywiście widział tarcze telegrafów po tej stronie na tyle aby dostrzec pozycje wskazówek.

Dziękuję za przeczytanie i zapraszam do krytyki, bo choć nie lubiana to jednak jest potrzebna.

Pozdrawiam

Powered by phpBB (php5) 2.0.11 [CR] C 2001, 2002
phpBB Group, hosted by kei.pl
Design forum - r@ven web for phpbb.pl