Kobra83 |
Wysany: Pon 0:03, 04 Cze 2012 Temat postu: Kolekcja Titanica NR 25 |
|
Spis Treci: Pierwsza klasa i pierwsze rezygnacje. Niedoszli pasaerowie pierwszej klasy.
Pierwsza klasa i pierwsze rezygnacje
Titanic, ze swoj liczc 992 osoby zaog, mg teoretycznie przewie na drugi brzeg oceanu 2 435 pasaerw, w tym 735 w pierwszej klasie, 674 w drugiej klasie i 1026 w trzeciej. Z niewiadomych przyczyn w przeddzie dziewiczego rejsu, tj. 10 kwietnia 1912 roku, zarezerwowano niewiele ponad poow miejsc, dokadnie 54 %. Taki wynik daleko odbiega od oczekiwa organizatorw wspaniaego wydarzenia, jakim mia by inauguracyjny rejs.
Niemal od chwili pooenia stpki pod „Titanica” White Star Line rozpocza szeroko zakrojon kampani reklamow w prasie, podkrelajc zalety nowego statku flagowego, by w ten sposb przycign moliwie najwiksz liczb pasaerw, przede wszystkim podrujcych lepszymi klasami. Mimo imponujcych rozmiarw statku, luksusowego wyposaenia i zapowiadanych wygd, klienci wcale nie rzucili si jednak hurmem do punktw rezerwacji kabin.
Jeden z wielu bagay spoczywajcych na dnie oceanu, chyba nigdy nie dowiemy si do kogo on nalea.
<script>
W tej sytuacji ruszy plan awaryjny. Do akcji przystpili pracownicy kompanii eglugowej odpowiedzialni za kontakty z klientel. Ich zadaniem byo przekonanie podrnych, planujcych podr do Ameryki na innych parowcach White Star Line, do przeniesienia si na „Titanica”, ktry mia wyruszy jako pierwszy.
Dodatkowym uzasadnieniem tego manewru by toczcy si strajk wglowy. Brak paliwa zatrzyma w porcie niejeden statek i zmusi kompanie eglugowe do masowego odwoywania zaplanowanych rejsw. W tej sytuacji z jednej strony adownie „Titanica” zapeniano wglem z innych parowcw a z drugiej, kajuty na nowym flagowcu rozdzielano midzy pasaerw, ktrzy mieli uda si w podr przez Atlantyk na innych jednostkach. Strategia ta czciowo rozwizaa problem, cho niektrzy pasaerowie byli gboko rozczarowani wynikiem zamiany. Bilet pierwszej klasy z innego parowca nie wystarcza bowiem do otrzymania rwnorzdnego miejsca na „Titanicu” i dla posiadaczy takich biletw zarezerwowano kabiny drugiej klasy. Rzecz jasna wszyscy pasaerowie zdawali sobie spraw z tego, e luksus i komfort panujce na nowym parowcu byy nieporwnywalne z warunkami na mniejszych liniowcach, w ktrych zarezerwowali kajuty. C z tego, kiedy nie mona si ju byo poszczyci, e podruje si pierwsz klas. Moe si to wyda detalem bez znaczenia, ale wiele osb w aden sposb nie wyobraao sobie rezygnacji z wiel- kowiatowego ycia na transatlantyku.
Amerykaski finansista Henry Clay Frick z on. Ta fotografia, wykonana na nowojorskiej ulicy w 1915 roku, moga powsta dziki temu, e pastwo Frick zrezygnowao z rejsu "Titanikiem".
<script>
Niedoszli pasaerowie pierwszej klasy
John Pierpont Morgan, ktry sfinansowa budow trzech bliniaczych jednostek klasy „Olympica”, zapewni, e z zimowych wakacji spdzonych w Europie wrci do Ameryki na pokadzie nowego flagowca kompanii White Star Line, bdcej czci jego nowego imperium eglugi midzynarodowej.
Jednak zarezerwowany dla „milioner- ski apartament” numer B32, umeblowany i urzdzony wedug jego gustu, pozosta wolny, poniewa w ostatniej chwili Morgan powiadomi, e ze wzgldu na stan zdrowia zmuszony jest przeduy swj pobyt we Francji, w Aix-les-Bains. ’
Wspaniay apartament zosta zatem zarezerwowany przez pastwa Harding, jednak i oni ostatecznie zrezygnowali z podry „Titanikiem”, decydujc si na odbycie podry do Ameryki na pokadzie „Mauretanii”, parowca Cunard Line, ktry ze swymi 25 wzami by oczkiem w gowie konkurencyjnej kompanii.
Take Robert Bacon, bliski przyjaciel Morgana, odwoa rezerwacj kabiny, ktr mia zajmowa wraz z on i crk. Tym razem powodem rezygnacji byy problemy subowe: Bacon, ambasador Stanw Zjednoczonych we Francji, mia powrci do ojczyzny i wyruszy na now placwk dyplomatyczn, jednak po spotkaniu z Morganem zawiadomi, e musi odoy wyjazd, poniewa nie zdy przeprowadzi wszystkich czynnoci zwizanych z przekazaniem stanowiska swemu nastpcy w Paryu.
Inny przyjaciel Morgana, a zarazem jego wsplnik w wielkim stalowym trucie, Henry Clay Frick, odwoa rezerwacj, uzasadniajc to stanem zdrowia ony.
Pani Frick bowiem, w czasie rejsu na chtnie wwczas odwiedzan Mader, skrcia sobie nog w kostce.
Chromolitografia A. Garino z 1922 roku, przedstawiajca promenade des Anglais w Nicei. W owych latach promenada biegnca midzy pasem palm, a morzem, bya jednym z najbardziej znanych symboli Lazurowego Wybrzea, na ktrej zjedali si panujcy ksita, bankierzy, magnaci kolejowi i miliarderzy. Czsto korzystali oni z pobytu w Europie, by skupowa cenne przedmioty, obrazy i rzeby do swoich posiadoci, ktre staway si dziki temu wspaniaymi muzeami.
<script>
Z rejsu „Titanikiem” zrezygnowa te George W. Vanderbilt, potomek synnego komodora Williama Vanderbilta, zaoyciela najpotniejszej amerykaskiej kompanii kolejowej, ktrego akcje John Pierpont Morgan sprzeda w cakowitej tajemnicy 33 lata wczeniej. Odwoanie rezerwacji wymoga na nim teciowa. Wiekowa dama usilnie nalegaa, by crka i zi odoyli na kilka dni wyjazd i popynli do Ameryki innym liniowcem. Maonkowie Vanderbilt, ktrzy pierwsze miesice 1912 roku spdzili, uczestniczc w bogatym yciu towarzyskim najsynniejszych kurortw Lazurowego Wybrzea, od Monte Carlo po Nice, mieli dziki temu unikn zamieszania nieuchronnego w czasie dziewiczego rejsu.
Swj udzia w dziewiczym rejsie planowa nawet sam lord Pirrie, prezes stoczni Harland & Wolff. Ten rejs mia przecie stanowi ukoronowanie jego marze. Jednak i on zmuszony by odwoa rezerwacj, poniewa zaufany lekarz stanowczo zakaza mu podrowania. By moe decyzja o rezygnacji - podobnie jak w przypadku pastwa Vanderbilt - podyktowana bya obaw, e wyjtkowo napita atmosfera panujca na pokadzie nowej jednostki w czasie pierwszego rejsu spowoduje pewne niedogodnoci w podry. Winy za taki stan rzeczy nie ponosi ani kapitan, ani zaoga. Dziki dugoletniemu dowiadczeniu wszyscy potrafili zachowa peny spokj. Przyczyna leaa raczej w podnieceniu wikszoci pasaerw, ktrzy czuli si uczestnikami wydarzenia majcego szans przej do historii.
Z niejasnych przyczyn rezerwacje odwoao okoo pidziesiciu osb. Niektrzy zrobili to zawczasu, inni w ostatniej chwili, lecz ostatecznie nie byo w tym nic dziwnego, bowiem take przy okazji dziewiczego rejsu „Olympica”, ktry odby si rok wczeniej, nie wszystkie zarezerwowane miejsca zostay wykorzystane. Byli zreszt i tacy, ktrzy chcieli si dosta do Ameryki jak najszybciej, woleli zatem przeby ocean pierwszym lepszym transatlantykiem, nie czekajc do 10 kwietnia. Tak byo z pewnoci w przypadku Jacka Binnsa, nowojorskiego dziennikarza, dla ktrego podr na pokadzie „Titanica” byaby swego rodzaju wycieczk w gronie przyjaci. Zanim bowiem Binns powici si dziennikarstwu, pracowa w Marconi Company i jako radiooperator przez dwa lata suy na pywajcym pod bander White Star Line liniowcu „Adriatic”. Podlega wwczas kapitanowi Edwardowi Johnowi Smithowi i teraz, kiedy udao mu si znale posad znacznie bardziej prestiow ni posada zwykego radiooperatora, chtnie byby uciska swego starego kapitana. Mimo to musia popyn wczeniej, na pokadzie liniowca „Minnesota”.
W nastpnym numerze: W peni europejski luksus.
rdo: "Titanic" zbuduj sam. Kolekcja Hachette. |
|