psrus |
Wys³any: Wto 10:56, 06 Wrz 2011 Temat postu: |
|
Zdarzy³o siê, i¿ wpad³ w moje rêce album "The Titanic Band", które równie¿ jest do nabycia na tej samej stronie. Jest to album, który zawiera wszystkie utwory które zosta³y nagrane przez zespó³ I Salonisti do filmu Camerona, chocia¿ nie wszystkie z tych utworów zosta³y wykorzystane w filmie (brakuje te¿ Oh You Beautiful Doll (mo¿na us³yszeæ w filmie w momencie kiedy Molly daje Jackowi frak, i kiedy zostaje wystrzelona pierwsza rakieta) i Come Josephine in My Flying Machine (Rose pokazuje Jackowi apartament i ogl±daj± obraz Monet) ale dlatego, ¿e nie zosta³y nagrane do filmu przez I Salonisti). S³uchaj±c tej muzyki w filmie, ³atwo potrafi zwie¶æ miêkkim brzmieniem smyczków, no ale niestety - tak - to jest zwiedzenie. Wykonania wielu utworów, gdy s³ucha siê ich w ca³o¶ci, s± dziwne. Sphinx i Vision of Salome dziwnie siê koñcz±, w Pie¶ni bez s³ów Czajkowskiego po prostu w pewnych momentach fa³szuj± (co oni chcieli osi±gn±æ przez takie zagranie to ju¿ chyba tylko oni wiedz±!), dodatkowo wydziwiaj± z tempem - Sphinx jest dla mnie za szybkie, Taniec weselny te¿ w pewnym momencie graj± dziwnie szybko. Poza tym album wydaje siê jednostajny, nudzi i irytuje, przynajmniej mnie. No, ale ¿eby nie by³o ¿e tylko krytykujê, to powiem ¿e zrobili bardzo dobre wykonanie Titsy-Bitsy Girl (chociaz parê razy przes³uchane nudzi), jest te¿ kilka innych dobrych numerów jak Miss Hook of Holland, uwertura do opery Tannhauser czy Medytacja z opery Thais. W ka¿dym razie albumu nie polecam. Nie przemawiaj± do mnie te interpretacje I Salonisti. |
|
psrus |
Wys³any: Nie 15:58, 31 Lip 2011 Temat postu: |
|
Tar, mysle ¿e nigdy ju¿ nie dowiemy siê która melodia hymnu by³a grana... "Byæ Bli¿ej Ciebie Chcê" wspominali podobno pasa¿erowie zarówno amerykañscy i brytyjscy, wiêc musia³a byæ to melodia któr± mo¿na by³a us³yszeæ po obu stronach Atlantyku, tak my¶lê... Horbury to melodia brytyjska, Bethany to amerykañska, jednak podobno by³a grywana wtedy w ko¶cio³ach brytyjskich... z kolei Propior Deo to melodia metodystyczna, a W.Hartley by³ w³a¶nie metodyst±. Z drugiej strony wiemy jakie znaczenie tamtej nocy mia³y kwestie narodowo¶ciowe, s³ynne i legendarne "b±d¼cie brytyjczykami" kapitana Smitha, w istocie cz³onkowie orkiestry (jak i chyba ca³a pozosta³a za³oga ³acznie z oficerami) to brytyjczycy, i zagranie wtedy "Horbury" mog³o byæ dla nich uzasadnione... Do tego dochodzi kwestia Harolda Bride'a i jego "Autumn" która stawia pod znakiem zapytania jaki utwór tak naprawde by³ tym ostatnim... czy by³o to "Nearer..." na melodiê Horbury, czy Bethany, czy Propior Deo nie dowiemy sie chyba nigdy, ale wszystkie te melodie nios± tak± sam± tre¶æ...
Je¶li chodzi "Autumn" to album zawiera utwór o nazwie "Autumn Song", niestety nie znam kompozytora, nie wiem nic o tym... Utar³o siê ¿e byæ mo¿e Haroldowi Bride'owi chodzi³o o "Dream of Autumn" (b±d¼ "Autumn Dream" b±d¼ "Songe d'Automne", ró¿ne nazwy funkcjonuj±, po polsku "Pie¶ñ Jesieni") Archibalda Joyca, by³ to wtedy popularny walc, chocia¿ s³uchaj±c go dzisiaj mo¿na odnie¶æ przygnêbiaj±ce wra¿enie...
Przypominam, je¿eli kto¶ by³by zainteresowany kolekcj±, prosze pisaæ do mnie na pw (dodajê równiez ¿e s± wakacje, i je¿eli zdarzy siê ¿e nie bêdê odpisywa³ tydzien lub dwa to prosze sie nie niepokoiæ). |
|
psrus |
Wys³any: Sob 20:33, 30 Lip 2011 Temat postu: White Star Line Song Book: 1912 R.M.S. Titanic Liverpool |
|
Na stronie http://www.wix.com/rms_titanic/titanic#!__cd-1 w sprzeda¿y znajduje siê album White Star Line Song Book. Jest to wspania³a kolekcja popularnych utworów muzyki rozrywkowej roku 1912, które mogli s³yszeæ pasa¿erowie R.M.S. Titanic. Utwory wykonywane s± przez kwintet smyczkowy. Ja bêd±c w posiadaniu tego albumu z chêci± podzielê siê nim z u¿ytkownikami naszego forum (je¶li kto¶ jest zainteresowany to prosze napisaæ do mnie prywatn± wiadomo¶æ, a udostêpniê). Co wiêcej, do kolekcji do³±czam kilka dodatkowych utworówbonusowych, które uzupe³niaj± j± i czyni± j± jeszcze ciekawsz± (zaznaczone gwiazdk±). Pe³na lista utworów poni¿ej:
White Star Line Song Book: 1912 R.M.S. Titanic Liverpool
#1
Bon Voyage (Ganter)
A Perfect Day (Jacobs-Bond)
Czekoladowy ¿o³nierz (Straus)*
I Want a Girl Just Like the Girl That Married Dear Old Dad (von Tilzer)
Berliner Luft (Lincke)
Ciribiribin (Pestalozza)
Walc kwiatów (Czajkowski)
Titsy Bitsy Girl (Monckton)
Lec± ¶wietliki (Lincke)
Im Chambre Séparée (Heuberger)
Liebesleid (Kreisler)
Walc cesarski (Strauss)
Ch³op i poeta – uwertura (von Suppé)
Oh You Beautiful Doll (Ayer)
Nad piêknym, modrym Dunajem (Strauss)
Pie¶ñ bez s³ów (Czajkowski)
#2
Estudiantina (Waldteufel)
Valse Septembre (Godin)
Faust (Gounod)*
Humoreska (Dworzak)
Sphinx (Popy)
Rendez-Vous (Aletter)
Taniec weselny (Lincke)
Maple Leaf Rag. (Joplin)
Alexander’s Ragtime Band (Berlin)
Marsz kobiet (Lehár)
Z³oto i srebro (Lehár)
Weso³a wdówka (Lehár)
Turkey Trot (Moret)
Fascination (Marchetti)
Let Me Call You Sweetheart (Friedman)
Petite Tonkinoise (Scotto)
#3
Miss Hook of Holland (Rubens)*
Pie¶ñ o Wilii (Lehár)
Orfeusz w piekle (Offenbach)
Pie¶ñ jesienna (Czajkowski)
Barkarola (Suk)
Ständchen (Schubert)
Wilia (Lehár)
Barkarola (Offenbach)
Auld Lang Syne (trad.)
Byæ bli¿ej Ciebie chcê (Mason)
Eternal Father, Strong to Save (Dykes/Whiting)
Niektóre z wymienionych tu melodii mo¿emy us³yszeæ tak¿e w filmie J.Camerona, m.in. Taniec weselny, Pie¶ñ bez s³ów, Alexander's Ragtime Band, Valse Septembre czy Titsy Bitsy Girl.
Dla rozeznania siê w temacie muzyki czasów Titanica za³±czam cytat z ksi±¿ki "Dziewicza Podró¿" Geoffrey'go Marcusa:
Jedn± z g³ównych atrakcji statku by³a jego orkiestra. Trudno jest dzi¶ odtworzyæ atmosferê tamtych dni sprzed dwóch wojen ¶wiatowych i kataklistycznych zmian w starym porz±dku, z którego nie zosta³ prawie ¶lad. Ale czasami co¶ z tamtych dni wraca do nas w natrêtnych walcach Lehara, w czarownych refrenach Ivana Carylla, Paula Rubensa czy Lionela Moncktona, albo w ha³a¶liwym, weso³ym Alexander's Ragtime Band. Na radosn±, lekk± muzykê, jaka w 1912 roku rozbrzmiewa³a wszêdzie, z³o¿y³y siê trzy elementy - wiedeñska operetka, angielska komedia muzyczna i amerykañska muzyka synkopowana. Wydawa³o siê, ¿e potok muzyki zala³ ¶wiat.
By³y to lata gdy Franz Lehar znalaz³ siê u szczytu swej s³awy. Jego najs³ynniejsza operetka - Weso³a wdówka - rozbrzmiewa³a tonami najpopularniejszych walców. [...] Innym wiedeñskim kompozytorem by³ Oscar Strauss, a do jego g³ównych dzie³ nale¿a³y: Czar walca i Czekoladowy ¿o³nierz. Charakterystycznym angielskim wk³adem do popularnej muzyki tamtej epoki by³a komedia muzyczna, wówczas u szczytu swego powodzenia. Od tamtych czasów po dzieñ dzisiejszy pokolenia melomanów delektuj± siê przebojami z Arcadians, Our Miss Gibbs, Miss Hook of Holland i in. przynosz±cymi wspomnienia teatrów Daly'ego i Gaiety. [...] Trzeci z wymienionych elementów to ju¿ ca³kiem co innego. Piskliwe, narzucaj±ce siê, podniecaj±ce rytmy amerykañskiej muzyki synkopowanej jak¿e kontrastowa³y z romantycznymi, pe³nymi wdziêku walcami Lehara i Moncktona. By³y rytmami nowego stulecia, zapowiedz± przykrej dla ucha mechanicznej ha³a¶liwo¶ci. Aposto³em tej muzyki i jej najwy¿szym kap³anem by³ Irving Berlin, a jego Alexander's Ragtime Band sta³ siê modnym szaleñstwem 1912 roku. O ile walce Wiednia i Londynu by³y wspomnieniem minionej epoki, o tyle synkop sta³ siê symbolem i zwiastunem tego, co nadchodzi³o. Muzyka synkopowana zniewoli³a m³ode pokolenie po obu stronach Atlantyku. Takie egzotyczne kawa³ki, jak The Bunny Hug, The Turkey Trot i im podobne sta³y sie ogromnie popularne.
W razie jakich¶ pytañ, opinii lub czegokolwiek, proszê pisaæ tutaj lub do mnie na pw. |
|