»
Rejestracja
»
Szukaj
»
Profil
»
FAQ
»
Użytkownicy
»
Grupy
»
Galerie
»
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
»
Zaloguj
Forum TITANIC - forum o Titanicu Strona Główna
->
Titanic Ogólnie
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Na początek
----------------
INFORMACJE
Ogłoszenia
Przywitaj się!
O forum
Polska Encyklopedia Titanica
----------------
Polska Encyklopedia Titanica
Niezatapialny, nieosiągalny sen
----------------
Titanic Ogólnie
Katastrofa
Załoga i orkiestra
Pasażerowie
White Star Line
Sport
Pojazdy
Kolekcja Titanica
Materiały archiwalne
Filmy, książki, artykuły i inne o Titanicu
----------------
''Titanic" Jamesa Camerona
Filmy o Titanicu
Książki o Titanicu
Artykuły o Titanicu
Związane w inny sposób
Linki
Programy TV
W palarni
----------------
Nasza Twórczość
Nasze RPG
Statki inne niż Titanic
Galeria zdjęć
Pogawędki
----------------
O nas
Muzyka
Film
Książki
Inne
Gry i zabawy
Mr. Pink
----------------
Archiwum
Shoutbox
...
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
wranth
Wysłany: Wto 14:18, 21 Mar 2023
Temat postu:
поŃŃ
149.1
ĐżŃОд
PERF
Musi
Walt
ĐПоŃ
ĐĐžŃŃ
Mull
ĐĐ°Ńи
Ń ĐžŃĐž
John
ŃĐ°ŃŃ
Đ ĐžŃŃ
Braz
ŃĐ°ĐşŃ
NX10
ĐНиП
ŃŃŃĐş
инŃŃ
кНоК
ŃĐžŃŃ
S900
Riva
Rafa
XVII
Mich
XVII
СаŃи
Tibe
Dead
иŃпО
ĐиŃĐľ
Sere
Aqua
Char
ĐинО
ŃСŃĐş
Murp
ЧОŃи
Vamp
comb
ХНОн
4CS2
Down
ĐиŃĐ˝
ĐĐžŃŃ
Bonu
Jewe
Arkt
Ligh
ĐĐ°ŃС
ĐŃŃи
HBec
ĐĐ°Ńи
ĐŃŃĐź
Đ ŃŃĐş
ĐŃĐžŃ
Push
ПоНО
Sela
Pali
Prog
Đади
йоКŃ
York
ХОйО
авŃĐž
Push
ĐОНŃ
ШŃоК
Eleg
ПОНн
ĐОги
ĐĄŃод
ХаНо
Zone
Chic
ЌвоŃ
Zone
Zone
Pali
Saky
ĐĐžŃĐľ
Karl
ŃйОŃ
ŃĐ°ŃŃ
ĐĐ°Ńи
ĐĐľŃŃ
Jame
Zone
ШкŃŃ
ПгнО
Zone
Terr
Pete
Gele
Zone
Zone
Zone
Zone
1177
ĐОкО
ĐĐ°ŃĐł
Zone
XVII
ĐŃиК
XVII
ПонŃ
Đанк
ĐĐťŃĐł
XVII
03-0
Zone
Zone
Zone
ŃĐ°ŃŃ
кНоК
EDGE
пОдв
Adri
ĐŃОи
Zanu
Moto
Robi
olfg
ĐŃСн
Feel
Befl
пНаŃ
DOUG
ĐŃНа
9031
STAR
FIAT
Đ ĐžŃŃ
Поди
Jazz
Vali
ŃвоŃ
кОŃĐž
довŃ
casu
2879
Adob
Wind
wwwn
Wind
Barb
Bork
Bran
ŃĐľŃŃ
Chow
ĐŃго
ŃŃпо
ĐОнŃ
ĐиŃĐ
ĐиŃĐ
Karm
Bete
Basi
Luki
Lond
Jose
дОпО
ĐĄŃоС
XXII
ĐŃоС
ĐиŃĐť
Ruby
ĐžŃОй
кинО
Brow
ĐвŃĐž
Ń ĐžŃĐž
ĐŃий
wwwm
Sunn
ĐżŃОв
РОПа
Char
ĐоНŃ
Anth
мваН
ĐаПО
Wilh
ĐŃŃ Đ¸
ĐŃСн
ĐĐ°Ńи
ĐйоН
ĐнаП
Jewe
McKi
ĐĐ°ŃĐż
Davi
ĐŃŃĐł
авŃĐž
ĐŃвО
ТОŃĐž
ОйОŃ
Pock
ĐНОй
Gree
РОди
ĐŽŃкО
EDGE
EDGE
EDGE
ТОКй
Mari
Снак
вŃоП
Orie
авŃĐž
ĐавН
Đига
ĐĐžŃĐž
Ń ŃĐ´Đž
ĐОпО
Dani
tuchkas
авŃĐž
Glor
Karol_W
Wysłany: Sob 12:11, 16 Lip 2016
Temat postu:
TITANICzna napisał:
Zastanawia mnie jedno - skoro telegrafy awaryjne były używane w przypadku awarii głównych, to dlaczego wszystkie cztery się uruchomiły? Na mostku też użyto wszystkich? Nie pamiętam.
Gdzieś wyczytałem (nie pamiętam czy to było na ET, czy na jednej z grup o Titanicu na Facebooku, której jestem członkiem), że poprzez wydanie rozkazu na obu telegrafach, Murdoch chciał dać mechanikom do zrozumienia, że to nie jest "zwykłe" zatrzymanie, lecz szczególnie ważny rozkaz wydany w sytuacji zagrożenia.
Tak przynajmniej zrozumiałem to co było tam napisane.
TITANICzna
Wysłany: Sob 11:21, 16 Lip 2016
Temat postu:
Karolu, nie jestem w stanie się odnieść w tym momencie do tego, czy Twój tok rozumowania jest dobry, czy nie, bo nie zajmowałam się kwestią telegrafów w maszynowni, ale uważam, że brzmi to logicznie i bardzo doceniam tę analizę.
Zastanawia mnie jedno - skoro telegrafy awaryjne były używane w przypadku awarii głównych, to dlaczego wszystkie cztery się uruchomiły? Na mostku też użyto wszystkich? Nie pamiętam.
Karol_W
Wysłany: Czw 22:34, 14 Lip 2016
Temat postu: Telegrafy w maszynowni.
Witam.
Od dawna zastanawiała mnie jedna kwestia związana z maszynownią. A jest nią dokładna lokalizacja telegrafów w maszynowni silników tłokowych. Dziś spróbuję rozwikłać tę zagadkę i zarazem przedstawić wam swoją teorię na ten temat.
Ale najpierw trochę słów wstępu.
Do komunikacji między mostkiem a maszynownią używano telegrafów. Na mostku znajdowało się ich pięć, z czego do bezpośredniej komunikacji z maszynownią używano trzech. Zaczynając od prawej strony były to:
1. Prawy główny telegraf maszynowy (skrajny prawy)
2. Awaryjny telegraf maszynowy (w środku)
3. Lewy główny telegraf maszynowy (skrajny lewy)
Wiem, że to model trójwymiarowy, ale nie znalazłem zdjęcia które pokazuje cały mostek.
Główne telegrafy maszynowe były identyczne. Oba miały rączki od obu silników tłokowych, prawa rączka dla prawego silnika, lewa dla lewego. Telegrafy były połączone ze sobą systemem wałków, więc zmiana położenia rączki w jednym telegrafie powodowało reakcję rączki w drugim telegrafie.
Instalacja dwóch takich telegrafów po obu stronach mostka była podyktowana względami praktycznymi. W trakcie manewrowania jednostką w portach kapitan i oficerowie pełniący wachtę mogli znajdować się zarówno w prawym jak i lewym skrzydle mostka. Więc podwójny telegraf maszynowy ułatwiał komunikację z maszynownią.
Telegraf awaryjny miał taki sam cel co główne telegrafy maszynowe, lecz w przeciwieństwie do tych drugich, był on używany w razie awarii któregoś z głównych telegrafów.
Teraz trochę o telegrafach w maszynowni:
Oba telegrafy główne na mostku miały połączenie z dwoma głównymi telegrafami w maszynowni. Prawe rączki telegrafów z mostka były połączone z głównym telegrafem prawego silnika. Analogicznie było z lewą stroną.
Natomiast jeden telegraf awaryjny na mostku był połączony z dwoma niezależnymi telegrafami awaryjnymi w maszynowni. Jeden dla prawego i jeden dla lewego silnika.
Poniższe zdjęcie pokazuje Platformę Startową w maszynowni statku SS Nieuw Amsterdam zbudowanego dla linii Holland America Line przez stocznię H&W. Platforma Startowa to miejsce z którego kontrolowano pracę silników. Na zdjęciu widać pokrętła od głównych zaworów stopu, znacznie większe pokrętła do manualnej obsługi biegu cofania, dźwignie zaworów odprowadzających wodę z cylindrów a także cztery telegrafy. Dwa główne i dwa awaryjne. Co prawda te silniki są nieco mniejsze niż na liniowcach klasy Olympic, ale zdjęcie daje ogólne wrażenie jak mogła wyglądać Platforma Startowa na Titanic'u.
A teraz główna część.
Dokładna lokalizacja telegrafów w maszynowni nie jest udokumentowana w żadnym opisie tego pomieszczenia. Telegrafy nie są również uwzględnione na żadnym istniejącym planie. Mimo to dzięki kilku źródłom mamy dość dobre przypuszczenia gdzie te telegrafy mogły się znajdować.
Jednym z tych źródeł jest zeznanie smarowacza Frederick'a Scott'a. Nie ma sensu ich tu kopiować, po prostu wrzucam link:
http://www.titanicinquiry.org/BOTInq/BOTInq06Scott01.php
W skrócie: tuż przed zderzeniem, Scott był w maszynowni turbiny i stał przy drzwiach prowadzących do maszynowni silników tłokowych. Z tego miejsca widział jak wszystkie (?) cztery telegrafy wydzwaniają komendę STOP.
Co nam to daje?
Na początek jedna informacja dotycząca rozkładu cylindrów. Zaczynając od przodu w kierunku rufy był to cylinder:
- niskiego ciśnienia
- wysokiego ciśnienia
- średniego ciśnienia
- niskiego ciśnienia
Otóż przy wewnętrznych kolumnach podtrzymujących cylindry wysokiego ciśnienia znajdowały się parowo-hydrauliczne silniki Brown'a za pomocą których zmieniano kierunek obrotu silników. Silniki te były dość pokaźnych rozmiarów, a Scott widział Platformę Startową z drugiego pomieszczenia. Gdyby telegrafy znajdowały się za silnikami Brown'a (czyli w rejonach przedniego cylindra niskiego ciśnienia) Scott nie byłby w stanie dostrzec jaką pozycję wydzwaniają. A więc telegrafy znajdowały się przed nimi.
Drugie źródło.
Właściwie jest to jedno zdjęcie. Pokazuje ono telefony w maszynowni Olympica. Nie jest ono zbyt wysokiej jakości, jednak na podstawie lokalizacji wodoszczelnych drzwi w tle mogę stwierdzić, że zdjęcie pokazuje rejony kolumny w rufowej części pomieszczenia. Z lewej widać również wewnętrzną kolumnę tylnego cylindra niskiego ciśnienia. Na zdjęciu nie widać ani śladu telegrafów.
Podsumowując
: wszystkie cztery telegrafy znajdowały się między silnikami Brown'a a wewnętrznymi kolumnami tylnego cylindra niskiego ciśnienia. Tak jak na załączonym obrazku. Niebieskie okręgi to pozycje silników Brown'a.
https://zapodaj.net/images/f68c0de566ec1.png
Teraz nałóżmy na ten obrazek hipotetyczne pole widzenia Scotta w momencie kiedy widział telegrafy. Oczywiście w uproszczeniu.
https://zapodaj.net/images/8ba590df620f8.png
Telegrafy po lewej stronie pod względem umiejscowienia są lustrzanym odbiciem prawej strony. (wiele zdjęć maszynowni na statkach tamtego okresu pokazuje taki układ, więc zakładamy, że na Titanic'u jest podobnie) Ponieważ z tego miejsca lewy silnik widać nieco mniej niż prawy, umiejscowienie rozważamy w oparciu o lewą stronę.
Po nałożeniu tych wszystkich rzeczy na siebie, możemy już wysnuwać przypuszczenia co do dokładnej lokalizacji telegrafów w maszynowni. Czerwony prostokąt wokół lewej kolumny to stanowisko telefonów. Poniższy obrazek pokazuje jedynie moje przypuszczenie co do lokalizacji telegrafów, chętnie posłucham co na ten temat myślą inni użytkownicy.
https://zapodaj.net/images/8617babd84ef8.png
Prawe telegrafy oznaczyłem jako żółte ponieważ biorąc pod uwagę kąt widzenia mam poważne wątpliwości, czy Scott rzeczywiście widział tarcze telegrafów po tej stronie na tyle aby dostrzec pozycje wskazówek.
Dziękuję za przeczytanie i zapraszam do krytyki, bo choć nie lubiana to jednak jest potrzebna.
Pozdrawiam
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Bright
free theme by
spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin